16-17 czerwca w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy”
OTWÓRZMY – OTWÓRZMY – OTWÓRZMY
Tematem przewodnim konferencji jest tworzenie otwartej i włączającej szkoły. Na naszym spotkaniu poszerzysz swoją wiedzę o tym, jak zadbać o relacje uczniów i uczennic, tak by zapobiegać dyskryminującym zachowaniom.
Zaprosimy Cię do refleksji nad tym, jak działania artystyczne i namysł nad kulturą mogą wspierać realizację naszych wspólnych celów. Poznasz nowe narzędzia ze świata sztuki, lingwistyki i nowych mediów, rozwijające kompetencje kreatywności i krytycznego myślenia.
Podczas wspólnej pracy nie zapomnimy o potrzebach osób zaangażowanych w budowę otwartej szkoły: nauczycieli i nauczycielek, dzieci i młodzieży, a także rodziców. Zaprosimy Cię do pracy nad własnym (i cudzym) dobrostanem, bez którego trudno o zaangażowanie i entuzjazm do wprowadzania zmian. Poszukamy wspólnie odpowiedzi na potrzeby uczniów i uczennic, aby podejmując rozmaite działania, nie pominąć tego, co faktycznie ich interesuje.
Znajdziemy również czas na wspólne świętowanie pomyślnego zakończenia wielu działań, jakie podejmowaliśmy wspólnie w tym roku szkolnym – programów „Szkoła twórczych praktyk”, „Szkoła otwartości” i „Wychowanie to podstawa” oraz akcji Noc Bibliotek.
Program – 16 czerwca
9.00
Rejestracja uczestników i uczestniczek
10.00
Otwarcie konferencji
10:30-12.00
Panel dyskusyjny: „Jak budować otwartą i inkluzywną szkołę?”
Zapraszamy na panel, na którym zastanowimy się, jak integrować różnorodną szkolną społeczność i czynić ją przyjazną, bezpieczną przestrzenią dla każdego/każdej. Spróbujemy nazwać sprawdzone sposoby na poprawę relacji w obrębie szkoły, a także poza jej murami – w pozaszkolnych partnerstwach i działaniach na rzecz najbliższego otoczenia.
Goście i gościnie: Mirosław Skrzypczyk , Marianne Haugh, Lillian Hjorth , prowadzenie: Katarzyna Grubek
12:00-12.30
Wprowadzenie Open Space
12:30-14.30
Przerwa obiadowa połączona z Open Space
12:30-14.30
Open Space – strefa rozmów, poznawania i działań twórczych
14:30-16.00
Warsztaty 1.
W 1. bloku warsztatowym podsumujemy tegoroczną współpracę, czule przyglądając się temu, co udało nam się razem stworzyć. Na warsztaty zapraszamy uczestniczki i uczestników poszczególnych programów, ale także wszystkie inne osoby, które chciałyby lepiej poznać zrealizowane lokalnie działania i zyskać nowe ekscytujące narzędzia do swojej pracy.
Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole – prezentacja nowych narzędzi (warsztat ma drugą część o g. 16.30) – Szkoła otwartości. Chronię przed dyskryminacją
Jak zadbać o równości płci w szkole? – Szkoła otwartości. Dbam o równość płci.
Jak rozwijać kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów i uczennic? – Wychowanie to podstawa + Dobre Łącza
W szkole uczymy się nie tylko polskiego i matematyki, ale także funkcjonowania w grupie i samozarządzania. Na warsztacie pogłębicie rozumienie kompetencji społeczno-emocjonalnych, aby móc bardziej świadomie rozwijać je w szkole. Poznacie też konkretne pomysły na ich kształtowanie w różnych grupach wiekowych.
Prowadzący:
Maciej Wojdyna – pedagog i nauczyciel j. polskiego w liceum i technikum. Od ponad dekady zajmuje się edukacją i rozwojem osobistym dzieci, młodzieży i dorosłych. Absolwent Szkoły Dobrej Edukacji oraz Instytutu Tutoringu Szkolnego. Ukończył studium psychoterapii zorientowanej na proces w Instytucie Psychologii Procesu.
Podsumowanie kursu edukacji kulturowej – Szkoła twórczych praktyk
Nasza wspólna szkoła: o włączaniu uczniów i uczennic w podejmowanie decyzji – Democratic Innovations in Youth Work
Podczas warsztatu porozmawiamy o tym, jak może wyglądać nauka demokracji w praktyce i czym różni się partycypacja od pseudopartycypacji. Zastanowimy się wspólnie nad tym, jak stopniowo wdrażać metody współdecydowania na poziomie klasy i szkoły, tak by przyniosły korzyści zarówno Tobie jak i Twoim uczniom i uczennicom. Na koniec, podzielimy się dobrymi praktykami i sprawdzonymi sposobami na angażowanie młodzieży we wspólne podejmowanie decyzji.
Prowadzący:
Magda Domańska – W CEO koordynuje program Democratic Innovations in Youth Work, w którym tworzy materiały pokazujące niestandardowe oblicza demokracji. Psycholożka, trenerka, współautorka filmów edukacyjnych, scenariuszy lekcji i publikacji na temat partycypacji młodzieżowej.
Michał Tragarz – Szef Działu Aktywności Społecznej i Obywatelskiej CEO, Koordynował Sejm Dzieci i Młodzieży oraz projekty realizowane przez CEO w Gruzji. Autor lub współautor materiałów edukacyjnych, scenariuszy zajęć i poradników (m.in. Szkoła demokracji. Praktyczny poradnik o współdecydowaniu w szkole; Samorząd uczniowski – poradnik dla opiekuna; Wybory do władz samorządu uczniowskiego).
16.00-16.30
Przerwa kawowa
16.30-18.00
Warsztaty 2.
W 2. bloku warsztatowym pospacerujemy, zainspirujemy się i …weźmiemy duży oddech. Zapraszamy do odkrywania dla siebie nowego spojrzenia na przestrzeń publiczną i do zabawy narzędziami twórczymi, które uruchamiają wyobraźnię. W bloku ujęliśmy także spotkanie poświęcone odpoczywaniu i dbaniu o siebie.
Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole: jak włączyć młodzież – kontynuacja warsztatu z 14.30
Człowiek w przestrzeni – spacer po okolicy i opowieść o architekturze w kontekście społecznym
Podczas spaceru będziemy wspólnie odczytywać teren osiedla Ursynów Północny i zastanawiać się, co to znaczy projekt urbanistyczno-społeczny. Przyjrzymy się tym cechom kompozycji przestrzennej i rozwiązaniom architektonicznym, które przesądziły o sukcesie założeń. Dowiemy się, co stoi za hasłem „ludzka skala” i jakie elementy zabudowy wiązały się z koncepcją integracji sąsiedzkiej. Poddamy analizie pojęcie ekologii miejsca i rozpoznamy, w jaki sposób zafunkcjonowała ona na Ursynowie Północnym.
Prowadząca:
Lidia Pańków – dziennikarka, redaktorka, asystentka społeczna, zajmuje się m.in. tematami przestrzeni, zamieszkiwania i architektury w kontekście społecznym, autorka książki „Bloki w słońcu. Mała historia Ursynowa Północnego, Czarne 2017
W stronę spokoju. Spotkanie filmowe poświęcone dobrostanowi osób uczących
Na spotkaniu obejrzymy “Bez miejsca”, nominowaną do Europejskiej Nagrody Filmowej w 2021 roku historię o dwóch trenerach tenisa stołowego, którzy w powojennym Kosovie starają się przygotować podopiecznych do międzynarodowych zawodów. Ta poruszająca historia będzie dla nas punktem wyjścia do rozmowy o zapewnianiu dobrej edukacji, także wtedy gdy jest to bardzo trudne. Przyjrzymy się temu, co nas napędza do pracy i temu, co odbiera nam siły. Zbierzemy dobre praktyki radzenia sobie ze spadkiem motywacji i wymienimy inspiracjami na to, jak dbać o innych nie gubiąc siebie z oczu.
Prowadzący:
Agnieszka Biela – psycholożka, trenerka warsztatu psychologicznego i treningu interpersonalnego, superwizorka, pracowniczka oświaty. Pracuje w oparciu o podejście humanistyczno-doświadczeniowe, proces grupowy i metodologię WenDo, wzbogacone o elementy terapii akceptacji i zaangażowania.
Julian Czurko – trener oświaty i biznesu, coach, facylitator, edukator i mentor młodzieżowy, doktor nauk humanistycznych. Pracuje metodologiami rozwojowej pracy z metaforą Clean Coaching, podejścia procesowego JAK-MD oraz edukacji antyprzemocowej dla chłopaków SZTAMA.
Karolina Giedrys-Majkut – szefowa programu Szkoła Twórczych Praktyk, ekspertka z zakresu edukacji filmowej i psychoedukacji z wykorzystaniem filmu, psycholożka i trenerka.
Formy podstawowe – warsztat Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Absurd nie czytać! – gry i zabawy językowe (nie tylko) w bibliotece
Podczas warsztatu w roku mistrzyni żartu słownego Wisławy Szymborskiej poznamy niekonwencjonalne sposoby na uczynienie z biblioteki lokalnego centrum promocji czytelnictwa, integracji społecznej i… dobrej zabawy, przez twórcze wykorzystanie ludycznej funkcji polszczyzny.
Wspólnie „wywrócimy świat na drugą stronę”, tworząc dowcipne miniatury literackie wokół ważnych i bliskich nam tematów i miejsc, inspirując się „niepoważną” twórczością noblistki i poetów słowotwórców.
Na warsztat zapraszamy bibliotekarki i bibliotekarzy, ale też polonistki i polonistów, nauczyciel/ki edukacji wczesnoszkolnej i wszystkich wielbicieli zabaw językowych.
Prowadząca:
Katarzyna Sołtan-Młodożeniec: inicjatorka i koordynatorka projektów i akcji społeczno-kulturalnych, autorka tekstów o kulturze oraz publikacji edukacyjnych (m.in. „Mała Książka na Noc Bibliotek”, „Jak ja dużo jestem! Elementarz Korczaka”, „DoMowy – rodzinne historie o słowach”) oraz gier literackich i słowotwórczych. Krajowa koordynatorka ogólnopolskiej Nocy Bibliotek od I edycji, redaktorka, ekspertka Centrum Edukacji Obywatelskiej.
18.00-19.00
Kolacja
19.00
Świętujemy! – wydarzenia towarzyszące
Program – 17 czerwca
8.30
Rejestracja uczestników i uczestniczek
9.00-10.30
Panel dyskusyjny: „Sztuka włącza(ć)”
Na drugim z planowanych paneli zastanowimy się wspólnie nad tym, co mogą wnieść narzędzia artystyczne i twórczość do naszych działań na rzecz dobrych relacji w szkole. Co daje nam namysł nad kulturą dla integracji klas? Jak zaplanować wspólną twórczość, by wzmacniała i poprawiała komunikację? Czy sztuka sprawdza się w grupach osób o różnorodnych zainteresowaniach i kompetencjach? – oto parę z pytań, podejmiemy w trakcie naszej dyskusji.
Goście i gościnie: Joanna Roszak, Stefan Paruch, Małgorzata Minchberg, Urszula Zadworna, prowadzenie: Jan Bliźniak
10.30-11:00
Przerwa kawowa
11.00 - 14.00
Warsztaty 3.
W 3. bloku warsztatowym zaproponujemy dokładniejsze przyjrzenie się kilku wybranym pomysłom na działania szkolne. Pomogą one tworzyć przyjazną, bezpieczną przestrzeni, w której podejmować można każde, nawet te najtrudniejsze tematy. Wesprą realizację projektów społeczno-artystycznych o niskim progu wejścia, ale i ciekawych, niebanalnych efektach. Zwrócą uwagę na internetowe fascynacje młodzieży, by wspólnie z nią odkrywać potencjał edukacyjny mediów cyfrowych.
Kręcimy film o społeczności
W trakcie warsztatu poznamy metody i narzędzia przydatne dla dokumentalnego opowiadania o naszym najbliższym otoczeniu. Zainspirujemy się klasycznym podejściem mistrzów, a także nieszablonowymi punktami widzenia młodych twórców. W trakcie warsztatu każdy z uczestników będzie miał okazję zmierzyć się z prostym filmowym zadaniem. Z tej serii krótkich ćwiczeń, prowadząca zmontuje krótkometrażowy dokument. Wymagane wcześniejsze zapoznanie się z materiałami filmowymi przesłanymi do uczestników drogą mailową.
Prowadząca:
Małgorzata Goliszewska – reżyserka, artystka wizualna
Drama stosowana w budowaniu dobrych relacji w grupie
Techniki dramowe wspierają rozwój wyobraźni, budują świadomość swoich możliwości i ograniczeń, rozwijają umiejętności społeczne i komunikacyjne oraz kształtują postawę otwartości. Podczas warsztatów poznasz i doświadczysz kilku konkretnych ćwiczeń dramowych, dowiesz się, co jest potrzebne do tego, by wprowadzić w grupie pracę dramą stosowaną i porozmawiasz o możliwościach zastosowania poznanych ćwiczeń w pracy z grupą wielokulturową.
Prowadzenie:
Olga Stobiecka-Rozmiarek – edukatorka antydyskryminacyjna i trenerka dramy stosowanej
Nauczanie kontrowersyjnych tematów – jak rozmawiać o równości płci w szkole
Czy równość płci to w Polsce temat kontrowersyjny? Wspólnie zastanowimy się, jak jest on postrzegany w polskim społeczeństwie i jak przekłada się to na jego odbiór w szkole. Przetestujemy narzędzia edukacyjne, które ułatwią pracę z trudnymi tematami w klasie. Na przykładzie przenikających się kwestii różnorodności i równości płci zaprezentujemy metody edukacji antydyskryminacyjnej – pokażemy, jak zachęcać uczniów i uczennice do autorefleksji, jak realizować idee otwartości i włączania w szkole oraz jak w tym celu korzystać z ogólnodostępnych zasobów edukacyjnych – m.in. literatury, gier i filmów.
Prowadzące:
Elżbieta Grab – edukatorka, trenerka dramy stosowanej oraz trenerka antydyskryminacyjna. Autorka scenariuszy zajęć oraz koordynatorka programów edukacyjnych dotyczących pracy z różnorodnością w szkole.
Zuzanna Krzysztofik – koordynatorka ścieżki “Dbam o równość płci” w programie “Szkoła otwartości”, edukatorka zajmująca się m.in. psychoedukacją i uniwersalnymi formami edukacji kulturalnej, w tym edukacji włączającej.
Animacja poklatkowa – nowe konwencje, nowe inspiracje
Animacja poklatkowa to nie tylko wiedza techniczna, polegająca na sprawnym operowaniu aparatem oraz programami do montażu i postprodukcji, ale również umiejętność doboru środków wizualnych. Na warsztacie poznasz różnorodne metody graficzne do wykorzystania w tworzeniu narracji oraz proste sposoby na budowanie napięcia czy charakteru postaci za pomocą artystycznych środków przekazu. Zdradzimy również sekrety pracy z niecodziennymi materiałami, takimi jak woda, ecoline, piasek, włóczki i inne.
Prowadząca:
Edyta Ołdak, artystka wizualna, edukatorka kulturowa
Ja, ty, (me)my! O kulturze cyfrowej i praktykach medialnych w życiu naszych uczniów i uczennic
Współczesna popkultura, internet, media społecznościowe, ich język, a także obecne w nich kody, trendy i konwencje, w ogromnym stopniu kształtują naszą komunikacyjną codzienność, a już zwłaszcza jeżeli chodzi o przedstawicieli_ki dzisiejszego pokolenia młodych osób – naszych uczniów i uczennic. Podczas warsztatów z empatią i uwagą przyjrzymy się więc przestrzeniom medialnym, po których każdego dnia poruszają się dzisiaj młodzi ludzie. W ramach wspólnej rozmowy i kolejno realizowanych zadań wnikniemy w świat memów, TikToka, emoji, streamingu, BeReal, aplikacji mobilnych, platform społecznościowych i szeroko rozumianej kultury cyfrowej. Wszystko po to, aby postarać się zrozumieć praktyki medialne charakterystyczne dziś dla młodych osób i zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystać następnie w podejmowanych przez nas działaniach edukacyjnych, dydaktycznych lub wychowawczych.
Prowadzący:
Karol Jachymek – kulturoznawca, medioznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kultury i Mediów, prodziekan ds. studenckich Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych (zwłaszcza Gen Z i Gen Alpha), komunikacji w (nowych) nowych mediach i trendów w popkulturze.
Edukacja bez przemocy
Podczas warsztatu zajmiemy się tematem budowania bezpieczeństwa w grupie i klasie. W tym celu zastanowimy się, jakie potrzeby ma młodzież w kontekście funkcjonowania w grupie rówieśniczej i wobec dorosłych oraz przyjrzymy się naszym własnym wartościom oraz strategiom ich realizacji. Zagadnienia te zostaną przeanalizowane w odniesieniu do zdrowia psychicznego i społecznego, zjawisk przemocowych oraz przeciwdziałania im. Będziemy pracować innowacyjnymi metodami aktywizującymi, stawiając na doświadczenie, refleksję, jak i poszukiwanie rozwiązań. W ramach warsztatów będą pokazywane narzędzia i publikacje dotyczące równego traktowania w szkołach.
Prowadzący:
Agnieszka Biela, psycholożka, trenerka warsztatu psychologicznego i treningu interpersonalnego, superwizorka, pracowniczka oświaty. Pracuje w oparciu o podejście humanistyczno-doświadczeniowe, proces grupowy i metodologię WenDo, wzbogacone o elementy terapii akceptacji i zaangażowania.
Julian Czurko, trener oświaty i biznesu, coach, facylitator, edukator i mentor młodzieżowy, doktor nauk humanistycznych. Pracuje metodologiami rozwojowej pracy z metaforą Clean Coaching, podejścia procesowego JAK-MD oraz edukacji antyprzemocowej dla chłopaków SZTAMA.
14.00-15.00
Przerwa obiadowa
15.00 - 16.30
Warsztaty 4.
Warsztaty na dobre zakończenie poświęcamy działaniom, które pomagają znaleźć wewnętrzny spokój i odetchnąć. Spróbujemy pokazać w nim, w jaki sposób włączyć twórczość przez małe “t”, ruch i zabawę w codzienne dbanie o swój dobrostan. Joga z poezją, haftowanie, taniec i wspólny śpiew krzepią? – przyjdź i się przekonaj.
Joga, uważność i poezja
Bycie nauczycielem to sztuka dzielenia się. Dwie nauczycielki podzielą się więc z Wami tym, co pozwala im zatrzymać się i znaleźć spokój w pędzącym świecie. Zapraszamy do łagodnego ruchu i uważnego pobycia ze sobą. Aby zapewnić sobie komfort podczas warsztatów, weźcie ze sobą luźny sportowy strój (i własną matę, jeśli tak wolicie). Nie jest wymagane żadne wcześniejsze doświadczenie z jogą.
Prowadzące:
Joanna Roszak – profesorka w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, literaturoznawczyni, nauczycielka języka polskiego. Propagatorka edukowania na rzecz pokoju. W 2021 roku została wyróżniona w Nagrodzie im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, a także Nagrodą im. Romana Czerneckiego (nagroda specjalna) za teksty poświęcone edukacji. Poetka (m.in. Tego dnia, Przyszli niedokonani, Ploso). Autorka książek, m.in. Żuraw z origami. Opowieść o Józefie Rotblacie (2019)”. Joginka.
Emilia Kędziorek (CEO) – w CEO zajmuje się przede wszystkim tematyką wychowawczą. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (filologia klasyczna) oraz studiów podyplomowych w Instytucie Badań Literackich PAN (filologia polska, wiedza o kulturze). Nauczycielka mindfulness i compassion (Institute for Mindfulness-based Approaches i Polski Instytut Mindfulness). Przez 27 lat pracowała jako nauczycielka licealna.
Haftowanie razem
Haft to jedna z najstarszych technik ozdabiania tkanin. Można haftować obrazy i słowa. Wyhaftowane słowo nie jest tym samym, co słowo napisane, choć podobnie jak każdy z nas ma charakter pisma, ma również osobisty charakter haftu. Pisze się szybko, haftuje powoli, to nadaje haftowanemu obiektowi i procesowi pracy inny wymiar i znaczenie. Haftowanie wymaga koncentracji, a powtarzalne ruchy igły przechodzącej przez tkaninę przypomina medytację. Na warsztatach każdy z uczestników wyhaftuje wybrane przez siebie, ważne dla autora, słowo oraz drobny element graficzny uzupełniający wizualnie i tematycznie całość. Warsztaty przeznaczone są zarówno dla osób haftujących, jak i tych, które chciałyby rozpocząć swoją przygodę z haftem. Zapewniamy wszystkie konieczne materiały.
Prowadząca:
Magdalena Jaworska, twórczyni działająca na wielu płaszczyznach plastycznych, takich jak tkanina artystyczna, ilustracja, kolaż. Autorka ponad stu haftowanych makatek komentujących relacje międzyludzkie, kondycję jednostki we współczesnym świecie oraz tematykę związaną z wymieraniem gatunków. strona internetowa: http://haftyikrzyki.blogspot.com/
Taniec w dobrej sprawie
Na warsztatach zumby zaczerpniemy sił ze wspólnego doświadczania zabawy, ruchu i muzyki. Zajęcia poprowadzi Ira Hezima z inicjatywy Refugees Dance Club, gwarantując przyjazną atmosferę, w której każdy – niezależnie od stopnia wysportowania czy też ekstrawertyczności – znajdzie dla siebie miejsce. Prosimy o zabranie wygodnego stroju i sportowych butów. Nie jest wymagane żadne wcześniejsze doświadczenie z zumbą.
Prowadząca:
Ira Hezima z Refugees Dance Club.
Ira Hezima: „Nazywam się Ira. Jestem z Ukrainy. Teraz, z powodu wojny mieszkam w Polsce, ale ciągle bardzo chcę tańczyć. Tańczyłam połowę swojego życia. Pomaga mi to odciągnąć uwagę od problemów, z którymi się konfrontuję, zrelaksować i poczuć wolną. Zapraszam Was do mojej przestrzeni wolności i relaksu.”
Refugees Dance Club to oddolna inicjatywa założona przez osoby uchodźcze chcące dzielić się swoim tańcem. Zajęcia prowadzą uchodźcy i uchodźczynie, którzy są instruktorami tańca, Ira z Ukrainy, Manzi z Rwandy oraz Zak z Maroka, wszyscy uciekli z Ukrainy po wybuchu wojny.
16:30-17:00
Podsumowanie konferencji
Lokalizacja wydarzenia
Konferencja odbędzie się w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy” przy ul. Indiry Gandhi 9 w Warszawie.
Projekt „Szkoła Otwartości. Doskonalenie kompetencji nauczycieli na rzecz praktyk włączających oraz przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu w szkole.” korzysta z dofinansowania o wartości 96 tys. euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG.
Partnerem wydarzenia jest Plan International.