14 czerwca spotykamy się w Warszawie
Chcesz budować otwartą szkołę, która stwarza wszystkim przyjazne warunki rozwoju? Zależy ci na wzmacnianiu relacji? Szukasz inspiracji i sposobów na integrację zróżnicowanej społeczności szkolnej?
Tegoroczne spotkanie poświęcamy modelowi edukacji włączającej, który opiera się na czterech filarach: widoczności różnorodnych osób i grup, włączaniu oraz wzmacnianiu głosów mniejszościowych, a także współpracy opartej na partnerstwie dzieci i dorosłych, angażującej również otoczenie szkoły.
Działania z każdego z tych obszarów poznasz i wypróbujesz podczas warsztatów wychowawczych, edukacji antydyskryminacyjnej i w czasie działań twórczych. Podczas dyskusji w formacie open-space, wymienisz się doświadczeniami i poznasz sprawdzone rozwiązania ze szkół.
Spotkasz osoby, które – wnosząc swoją wiedzę i wyjątkową perspektywę – podobnie widzą potrzeby dzieci i młodzieży. Dzięki temu zyskasz motywację do dalszych działań i pewność, że jest nas więcej.
Program
Konferencja odbędzie się 14 czerwca w godzinach 10-17:30.
Podczas trwania konferencji zapraszamy do odwiedzenia stoiska Biblioteki CEO, w której znajdziesz ciekawe i pomocne wydawnictwa.
Rejestracja uczestniczek i uczestników.
Rozpoczęcie konferencji.
Wprowadzenie do 4 filarów otwartej szkoły.
Konflikt. Jak przygotować na niego siebie i klasę
Różnimy się na poziomie perspektyw, potrzeb, interesów czy wartości, czego naturalnym efektem są konflikty. Podczas warsztatu będzie mowa o tym, jak przygotować się na nie już na etapie rozpoczęcia pracy z klasą, jak je rozpoznać, gdy się pojawią, a także co zrobić, gdy wymkną się spod kontroli i pojawi się agresja, czy nawet przemoc.
Kogo i jak włączać w tworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego?
Programy wychowawczo-profilaktyczne rzadko odpowiadają na rzeczywiste potrzeby społeczności szkolnej. Z prawa oświatowego wynika, że powinny one wynikać z diagnozy, ale nie zawsze wiadomo, jak to zrobić w szkole. A gdyby tak sama praca nad programem była okazją do wzajemnego zobaczenia się wszystkich aktorów szkolnej sceny? Podczas warsztatu zaprezentujemy partycypacyjny sposób diagnozowania potrzeb wychowawczych uczniów prowadzonego w dialogu nauczycieli, rodziców i samych uczniów.
Współtwórcy w mieście. Partycypacyjne prowadzenie działań społeczno-artystycznych
W pracy metodą projektu młodzież odgrywa sprawczą rolę. Przy użyciu sztuki jako narzędzia zmiany planują i realizują działania dla nich ważne. Jaką rolę powinni pełnić w tym procesie opiekunowie? Na warsztacie doświadczysz harmonii współtworzenia i poznasz drogi wzmacniania sprawczości młodych w działaniach twórczych. Na warsztacie szczególnie przyjrzymy się perspektywie prowadzenia działań społeczno-artystycznych w większych ośrodkach miejskich.
Otwieranie przez czytanie. Wspólne działania czytelnicze jako fundament edukacji włączającej
Warsztat o niezwykle skutecznej roli czytania w edukacji kulturowej i włączającej. Praktyczne sposoby na otwartościowe czytelnicze aktywności twórcze w szkole, do zrealizowania np. we współpracy ze szkolną biblioteką w ramach Nocy Bibliotek.
Przerwa kawowa.
Konflikt. Jak przygotować na niego siebie i klasę
Różnimy się na poziomie perspektyw, potrzeb, interesów czy wartości, czego naturalnym efektem są konflikty. Podczas warsztatu będzie mowa o tym, jak przygotować się na nie już na etapie rozpoczęcia pracy z klasą, jak je rozpoznać, gdy się pojawią, a także co zrobić, gdy wymkną się spod kontroli i pojawi się agresja, czy nawet przemoc.
Kogo i jak włączać w tworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego?
Programy wychowawczo-profilaktyczne rzadko odpowiadają na rzeczywiste potrzeby społeczności szkolnej. Z prawa oświatowego wynika, że powinny one wynikać z diagnozy, ale nie zawsze wiadomo, jak to zrobić w szkole. A gdyby tak sama praca nad programem była okazją do wzajemnego zobaczenia się wszystkich aktorów szkolnej sceny? Podczas warsztatu zaprezentujemy partycypacyjny sposób diagnozowania potrzeb wychowawczych uczniów prowadzonego w dialogu nauczycieli, rodziców i samych uczniów.
Kuratorzy lokalności. Jak wzmacniać sprawczość młodzieży w działaniach społeczno-artystycznych na prowincji?
Szkoła na prowincji znajduje się w centrum społecznych i kulturowych aktywności. Tym samym tworzy idealne warunki dla nauczycieli i uczniów do wspólnego praktykowania sprawczości i wyprawiania się poza gotowe schematy działania, myślenia i uczenia. Podczas warsztatu dowiesz się, jak za pomocą działań społeczno-artystycznych uczynić szkołę ośrodkiem zmian w lokalnej społeczności, w jaki sposób skutecznie angażować w nie uczennice i uczniów oraz jak budować ich poczucie sprawczości.
Doświadczenie migracyjne w klasie. Edukacja antydyskryminacyjna na rzecz mniejszości uchodźczej w szkołach
Na warsztacie poznasz dobre praktyki i materiały edukacyjne, wspomagające w codziennej pracy w klasach i szkołach wielokulturowych – aby tworzyć bezpieczną, włączającą przestrzeń dla wszystkich uczniów i uczennic. Głębiej przyjrzymy się problemowi dyskryminacji krzyżowej. Ryzyko wykluczenia rówieśniczego czy edukacyjnego wzrasta bowiem w sytuacji równoległej przynależności do kilku grup mniejszościowych, np. etnicznej i płciowej.
Obiad dla uczestniczek i uczestników wydarzenia.
Spotkanie Open Space to przestrzeń na swobodne rozmowy wokół problemów i zagadnień, które Was najbardziej interesują.
Zapraszamy do proponowania własnych tematów i sprawdzania, jak inni edukatorzy i edukatorki się w nim odnajdują. Dzięki prowadzonym przez siebie krótkim sesjom dyskusyjnym zyskacie szansę na wymianę najlepszych praktyk i inspiracji skrojonych na Wasze potrzeby.
Przerwa kawowa.
Pokaz filmowy wraz z dyskusją.
Szkoła jest miejscem, gdzie różnorodność manifestuje się na każdym kroku. Przestrzenią współpracy osób, które ze względu na swoje role i zasoby nieco inaczej patrzą na te same sytuacje. Czego najbardziej im potrzeba, by mogły się swobodnie porozumieć, zrealizować własne i dostrzec cudze potrzeby? Zapraszamy na pokaz dwóch filmów krótkometrażowych, które niedawno zasiliły platformę filmową CEO – „Warkoczyki” i „Braterstwo” – oraz na rozmowę o szkole, która wzmacnia otwartość i poczucie bezpieczeństwa.
Zakończenie konferencji.
Lokalizacja
Uniwersytet SWPS przy ul. Chodakowskiej 19 w Warszawie.