II Konferencja „Otwórzmy” w Warszawie

Aktualność

14 czerwca spotykamy się w Warszawie

Chcesz budować otwartą szkołę, która stwarza wszystkim przyjazne warunki rozwoju? Zależy ci na wzmacnianiu relacji? Szukasz inspiracji i sposobów na integrację zróżnicowanej społeczności szkolnej?

Tegoroczne spotkanie poświęcamy modelowi edukacji włączającej, który opiera się na czterech filarach: widoczności różnorodnych osób i grup, włączaniu oraz wzmacnianiu głosów mniejszościowych, a także współpracy opartej na partnerstwie dzieci i dorosłych, angażującej również otoczenie szkoły.

Działania z każdego z tych obszarów poznasz i wypróbujesz podczas warsztatów wychowawczych, edukacji antydyskryminacyjnej i w czasie działań twórczych. Podczas dyskusji w formacie open-space, wymienisz się doświadczeniami i poznasz sprawdzone rozwiązania ze szkół.

Spotkasz osoby, które – wnosząc swoją wiedzę i wyjątkową perspektywę – podobnie widzą potrzeby dzieci i młodzieży. Dzięki temu zyskasz motywację do dalszych działań i pewność, że jest nas więcej. 

Program

Konferencja odbędzie się 14 czerwca w godzinach 10-17:30.

Podczas trwania konferencji zapraszamy do odwiedzenia stoiska Biblioteki CEO, w której znajdziesz ciekawe i pomocne wydawnictwa. 

Rejestracja uczestniczek i uczestników. 

Rozpoczęcie konferencji. 

Wprowadzenie do 4 filarów otwartej szkoły.

Konflikt. Jak przygotować na niego siebie i klasę 

Różnimy się na poziomie perspektyw, potrzeb, interesów czy wartości, czego naturalnym efektem są konflikty. Podczas warsztatu będzie mowa o tym, jak przygotować się na nie już na etapie rozpoczęcia pracy z klasą, jak je rozpoznać, gdy się pojawią, a także co zrobić, gdy wymkną się spod kontroli i pojawi się agresja, czy nawet przemoc.

Kogo i jak włączać w tworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego? 

Programy wychowawczo-profilaktyczne rzadko odpowiadają na rzeczywiste potrzeby społeczności szkolnej. Z prawa oświatowego wynika, że powinny one wynikać z diagnozy, ale nie zawsze wiadomo, jak to zrobić w szkole. A gdyby tak sama praca nad programem była okazją do wzajemnego zobaczenia się wszystkich aktorów szkolnej sceny? Podczas warsztatu zaprezentujemy partycypacyjny sposób diagnozowania potrzeb wychowawczych uczniów prowadzonego w dialogu nauczycieli, rodziców i samych uczniów.

Współtwórcy w mieście. Partycypacyjne prowadzenie działań społeczno-artystycznych 

W pracy metodą projektu młodzież odgrywa sprawczą rolę. Przy użyciu sztuki jako narzędzia zmiany planują i realizują działania dla nich ważne. Jaką rolę powinni pełnić w tym procesie opiekunowie? Na warsztacie doświadczysz harmonii współtworzenia i poznasz drogi wzmacniania sprawczości młodych w działaniach twórczych. Na warsztacie szczególnie przyjrzymy się perspektywie prowadzenia działań społeczno-artystycznych w większych ośrodkach miejskich.

Otwieranie przez czytanie. Wspólne działania czytelnicze jako fundament edukacji włączającej

Warsztat o niezwykle skutecznej roli czytania w edukacji kulturowej i włączającej. Praktyczne sposoby na otwartościowe czytelnicze aktywności twórcze w szkole, do zrealizowania np. we współpracy ze szkolną biblioteką w ramach Nocy Bibliotek.

Przerwa kawowa.

Konflikt. Jak przygotować na niego siebie i klasę 

Różnimy się na poziomie perspektyw, potrzeb, interesów czy wartości, czego naturalnym efektem są konflikty. Podczas warsztatu będzie mowa o tym, jak przygotować się na nie już na etapie rozpoczęcia pracy z klasą, jak je rozpoznać, gdy się pojawią, a także co zrobić, gdy wymkną się spod kontroli i pojawi się agresja, czy nawet przemoc.

Kogo i jak włączać w tworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego? 

Programy wychowawczo-profilaktyczne rzadko odpowiadają na rzeczywiste potrzeby społeczności szkolnej. Z prawa oświatowego wynika, że powinny one wynikać z diagnozy, ale nie zawsze wiadomo, jak to zrobić w szkole. A gdyby tak sama praca nad programem była okazją do wzajemnego zobaczenia się wszystkich aktorów szkolnej sceny? Podczas warsztatu zaprezentujemy partycypacyjny sposób diagnozowania potrzeb wychowawczych uczniów prowadzonego w dialogu nauczycieli, rodziców i samych uczniów.

Kuratorzy lokalności. Jak wzmacniać sprawczość młodzieży w działaniach społeczno-artystycznych na prowincji? 

Szkoła na prowincji znajduje się w centrum społecznych i kulturowych aktywności. Tym samym tworzy idealne warunki dla nauczycieli i uczniów do wspólnego praktykowania sprawczości i wyprawiania się poza gotowe schematy działania, myślenia i uczenia. Podczas warsztatu dowiesz się, jak za pomocą działań społeczno-artystycznych uczynić szkołę ośrodkiem zmian w lokalnej społeczności, w jaki sposób skutecznie angażować w nie uczennice i uczniów oraz jak budować ich poczucie sprawczości.  

Doświadczenie migracyjne w klasie. Edukacja antydyskryminacyjna na rzecz mniejszości uchodźczej w szkołach

Na warsztacie poznasz dobre praktyki i materiały edukacyjne, wspomagające w codziennej pracy w klasach i szkołach wielokulturowych – aby tworzyć bezpieczną, włączającą przestrzeń dla wszystkich uczniów i uczennic. Głębiej przyjrzymy się problemowi dyskryminacji krzyżowej. Ryzyko wykluczenia rówieśniczego czy edukacyjnego wzrasta bowiem w sytuacji równoległej przynależności do kilku grup mniejszościowych, np. etnicznej i płciowej.

Obiad dla uczestniczek i uczestników wydarzenia.

Spotkanie Open Space to przestrzeń na swobodne rozmowy wokół problemów i zagadnień, które Was najbardziej interesują.

Zapraszamy do proponowania własnych tematów i sprawdzania, jak inni edukatorzy i edukatorki się w nim odnajdują. Dzięki prowadzonym przez siebie krótkim sesjom dyskusyjnym zyskacie szansę na wymianę najlepszych praktyk i inspiracji skrojonych na Wasze potrzeby. 

Przerwa kawowa.

Pokaz filmowy wraz z dyskusją. 

Szkoła jest miejscem, gdzie różnorodność manifestuje się na każdym kroku. Przestrzenią współpracy osób, które ze względu na swoje role i zasoby nieco inaczej patrzą na te same sytuacje. Czego najbardziej im potrzeba, by mogły się swobodnie porozumieć, zrealizować własne i dostrzec cudze potrzeby? Zapraszamy na pokaz dwóch filmów krótkometrażowych, które niedawno zasiliły platformę filmową CEO – „Warkoczyki”  i „Braterstwo” oraz na rozmowę o szkole, która wzmacnia otwartość i poczucie bezpieczeństwa. 

Zakończenie konferencji. 

Lokalizacja

Uniwersytet SWPS przy ul. Chodakowskiej 19 w Warszawie. 

Partner

Inne aktualności

Aktualności

15/05/2024
Webinarium: Jak tworzyć skuteczne zasady antydyskryminacyjne w szkole?
23 maja g. 17:30 Tworzenie zasad antydyskryminacyjnych, to jeden ze sposobów zapobiegania i przygotowywania się do reagowanie na dyskryminację w klasie i szkole. Zasady powinny jasno wskazywać zachowania zabronione, podpowiadać...
czytaj więcej»
02/05/2024
Webinarium i warsztat pogłębiający: Jak rozpoznawać i reagować na dyskryminację w klasie?
13 maja w poniedziałek - webinarium g. 17:00-18:30  Podczas webinaru dowiesz się:jakie są formy, przyczyny i skutki dyskryminacji;jakie grupy szczególnie są narażone na dyskryminację w szkole;jak możesz rozpoznać i zareagować...
czytaj więcej»
02/05/2024
Webinarium: Inspiracje do działań społecznych w szkole
7 maja g. 18:00-19.30 Końcówka roku szkolnego to dobry czas na praktyczne podsumowanie i wykorzystanie zdobytej wiedzy. Przy okazji, przez zaangażowanie uczniów i uczennic w działania projektowe, na rzecz społeczności...
czytaj więcej»
08/04/2024
Laboratorium wiedzy i dobrych praktyk w Nowej Hucie
Wzajemna wymiana Raz w roku spotykamy się w gronie nauczycielskim, żeby podzielić się doświadczeniami, tworzyć nowe rozwiązania edukacyjne oraz testować narzędzia pracy z grupą uczniowską opracowane przez zespół Centrum Edukacji...
czytaj więcej»
07/02/2024
Webinar: Jak reagować na przemoc w klasie?
Sytuacje przemocowe między uczniami należą do najtrudniejszych, z jakim mierzą się w szkole nauczyciele i nauczycielki. Jak wtedy reagować? Każda taka sytuacja jest inna, nie ma więc jednego uniwersalnego narzędzia....
czytaj więcej»
22/01/2024
Konflikt w grupie – skorzystaj z naszych materiałów
Klasa, z którą pracujesz to społeczność pełna  indywidualności. Naturalną dynamiką grupy jest, że pojawią się w niej napięcia i nieporozumienia. Wiedza o procesach grupy pozwala na skuteczną profilaktykę i interwencję...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań