Nominacje do Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”

Aktualność

Kapituła Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” wyłoniła dziesięć osób, spośród których, podczas gali w Poznaniu 5 listopada, poznamy laureatkę lub laureata. Kim są nominowani i dlaczego zostali docenieni? Przedstawiamy krótkie prezentacje każdej z wyróżnionych osób.

Ewa Drobek — nauczycielka języka angielskiego i niemieckiego w Dwujęzycznym Liceum im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie.

Od 24 lat uczy w szkole państwowej, a od 4 w szkole prywatnej, w systemie brytyjskim. Jest autorką, organizatorką i prowadzącą cykliczne projekty dla młodzieży: Żmichowska Śpiewa i Łazik Teatralny. Członkini i administratorka grupy Superbelfrzy RP oraz międzynarodowej grupy nauczycieli Music Teachers for Global Peace. Jest również autorką kursów językowych dla maturzystów i ośmioklasistów.

Wraz z uczniami współpracuje z fundacją Face to Face with the World na rzecz sierocińca w Ugandzie. Wspiera młodzież także w projektach społecznych m.in. w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Zdobywczyni nagrody Nauczyciela Roku Języka Angielskiego BAS i wyróżnień w konkursach Nauczyciel Roku 2019 oraz Global Teacher Award 2019. W 2020 roku jako jedyna osoba z Polski znalazła się na liście 50 najbardziej zaangażowanych nauczycieli świata w globalnym konkursie Dedicated Teacher Awards. 

Moim uczniom powtarzam zawsze cytat Marii Skłodowskiej-Curie: „Niczego w życiu nie należy się bać, należy to tylko zrozumieć”. 

Anita Janas — nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 35 w Łodzi.

Oprócz pracy nauczycielskiej jest arteterapeutką, instruktorką teatralną i trenerką umiejętności społecznych. Laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Twórczości Nauczycieli za scenariusz zajęć na temat praw dziecka. Od lat bierze udział w międzynarodowym konkursie „Begegnug mit Osteuropa”, który uczy tolerancji i szacunku wobec odmienności. 

Swoich uczniów angażuje do działań twórczych w ramach kina i teatru. Wspólnie zrealizowali filmy m.in. nawiązujące do sytuacji uchodźców: Ukraińscy poeci o wojnie, Jeżeli filiżanka… Przygotowane z uczniami spektakle prezentują przed publicznością z przedszkola integracyjnego i szkoły specjalnej. 

Jej uczniowie są laureatami i finalistami Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, konkursów kuratoryjnych, ogólnopolskich oraz międzynarodowych.

Joanna Klimczak — nauczycielka przedmiotów zawodowych w zakresie fotografii i multimediów w Technikum nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Bytomiu.

Od 6 lat prowadzi innowację pedagogiczną „Film i nowe media”. W organizowanych przez nią projektach młodzież pod kierownictwem specjalistów może stworzyć własny film, animację poklatkową, poznać tajniki pracy aktora czy reżysera filmów dokumentalnych. Jest także autorką artykułów do czasopism naukowych i metodycznych, w których porusza m.in. tematy wpływu arteterapii na młodego człowieka czy możliwości wykorzystania kultury wizualnej w pracy dydaktycznej.

Film jest dla mnie materiałem i pretekstem do długich rozmów z uczniami o tolerancji, równości, przyszłości człowieka. Największą motywacją do pracy są moi uczniowie i absolwenci naszej szkoły — to od nich uczę się każdego dnia, jak być lepszym nauczycielem. Moim sukcesem jest zaskarbienie sobie ich zaufania i życzliwości, umiejętność rozmowy z nimi jak równy z równym, a przede wszystkim ich wewnętrzna zmiana pod wpływem uczestnictwa w projektach filmowych.  

Edyta Mak — nauczycielka historii i języka polskiego w Autorskiej Szkole Podstawowej Navigo w Poznaniu.

Jest tutorką, trenerką programu Odyseja Umysłu, pomysłodawczynią ogólnopolskiej Nocy Twórczego Poznania oraz współtwórczynią Autorskiej Szkoły Podstawowej Navigo Poznań. Zainicjowała i koordynuje międzynarodowy projekt Dzieci Mariupola, który angażuje oraz łączy uczennice i uczniów, rodziców, nauczycielki i nauczycieli — Polaków i Ukraińców — niosąc konkretne wsparcie potrzebującym.

Podążam za słowami Cèline Alvarez: „Najpierw do szkolnych klas trzeba wnieść życie, miłość, wiarę, wolność i entuzjazm”. Dlatego aktywizuję uczniów, zachęcam ich do wzięcia odpowiedzialności za proces uczenia się, proponuję różnorodne metody pracy: odysejową przygodę, realizację dni projektowych, akcji charytatywnych, warsztatów, spotkań z herstorią, konferencji, które są jednocześnie odpowiedzią na potrzeby uczennic i uczniów. 

Katarzyna Mól — nauczycielka matematyki i dyrektorka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Juliana Tuwima w Sosnowcu.

Za swoje największe sukcesy uważa nie osiągnięcia zawodowe, ale zaufanie i przyjaźń, jakimi obdarzają ją uczniowie, rodzice i współpracownicy w szkole. W kierowanej przez siebie placówce stara się tworzyć atmosferę akceptacji, ciepła i radości. W związku z konfliktem zbrojnym w Ukrainie, zajęła się m.in. wsparciem rodzin ukraińskich uciekających przed wojną — na wielu poziomach stale pomaga im w odnalezieniu się w rzeczywistości polskiej szkoły i nowej, małej ojczyzny – Sosnowca. 

Nikomu nie odmawiam pomocy, mój telefon jest stale gorący, a gabinet wypełniony ludźmi. Jako nauczyciel przekazuję wiedzę, ale jako pedagog przede wszystkim wspieram dzieci. Niezależnie od tego, jaką funkcję pełnię, zawsze pozostaję sobą.  Działam, dając z siebie wszystko, ponieważ uważam, że „świat jest tak wielki, a każdy z nas tak mały – lecz połączeni przyjaźnią stajemy się olbrzymami”.

Agnieszka Olszewska — nauczycielka wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, założycielka Przedszkola Magic Fish i Polsko-Angielskiej Szkoły Podstawowej Edison w Warszawie.

Jest pedagożką specjalną, terapeutką dziecięcą, glottodydaktykiem, trenerką metody Transforming Communication oraz praktyk NLP. Należy do zarządu Fundacji EduTank, a jako ekspertka działa w Parlamentarnym zespole ds. Przyszłości Edukacji oraz ruchu społecznym Obywatele dla Edukacji i SOS dla Edukacji.

Po wybuchu wojny w Ukrainie, jeden z budynków szkoły przeznaczyła na potrzeby uchodźców. Nowym uczniom i uczennicom zapewniła edukację w klasie przygotowawczej, stworzyła również koncepcję klasy oraz szkoły na uchodźstwie i zaangażowała się społecznie, aby ją wdrożyć.

Zawsze marzyłam o szkole, która będzie dla ucznia, gdzie każdy będzie mógł odkrywać siebie i nauczyć się, jak realnie może mieć wpływ na otaczającą rzeczywistość. Nie ma większej mocy w młodym człowieku, niż świadomość, że wszystko zależy od niego i na wszystko może mieć wpływ. 

Mariola Romel-Kosiedowska — nauczycielka fizyki w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Obrońców Westerplatte w Prabutach.

Wspiera aktywność samorządową wśród młodzieży prowadząc warsztaty dla samorządów uczniowskich z powiatu kwidzyńskiego. Jednocześnie realizuje projekty edukacyjne o różnorodnej tematyce, m.in.: zrównoważonego rozwoju, zmian klimatu, praw człowieka, migracji. Podczas tych zajęć uczennice i uczniowie odkrywają własne „supermoce”. Do działań z uczniami włącza również społeczność lokalną. Swoją wiedzą dzieli się z innymi nauczycielami tworząc scenariusze oraz prowadząc warsztaty.

Otrzymała tytuł Człowieka Prabut i  jest laureatką konkursu Nauczyciel Pomorza 2021.

Moją misją jest rozwijanie u młodzieży zainteresowania światem i otoczeniem. Wychodzę z założenia, że „razem możemy się pięknie różnić”. To daje mi poczucie bycia szczęśliwym i spełnionym człowiekiem.

Jakub Tylman — nauczyciel plastyki, muzyki, języka polskiego jako obcego w Szkole Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie.

Od 11 lat aktywnie i z zaangażowaniem działa, by odmienić i pokolorować polską szkołę. Jest autorem książek dla dzieci, pomysłodawcą edukacyjnych platform tematycznych, takich jak Miasteczko Dyniowe — gdzie wspólnie z uczennicami i uczniami zaaranżował 10 ton dyń, czy Wioski Rudolfa — w której zamieszkały ocalałe renifery i posadzono porzucone po Świętach choinki. Twórca Kina ART w szkole, czyli kameralnego miejsca pracy twórczej z uczniami i przestrzeni do działania. Jest również autorem i pomysłodawcą murali na ścianach oraz drzwiach szkoły.

W ramach pracy nauczycielskiej zrealizował z uczennicami i uczniami sześć profesjonalnych płyt muzycznych — środki z ich sprzedaży zasiliły działania wybranej fundacji. Do współpracy zaprosił artystów, a najmłodsi uczestnicy mogli spróbować sił w profesjonalnym studio muzycznym. Udało mu się również stworzyć projekt „Niezwykłe bajki” — serię książek, których autorami są nauczyciele i nauczycielki z całej Polski. Bajki poruszają ważne tematy: akceptacji dzieci o różnych kolorach skóry, dzieci z pieczy zastępczej czy temat porzuconych zwierząt. Audiobooki do tych bajek nagrywali znani artyści i aktorzy. Cześć dochodu z ich sprzedaży wydawca przeznaczał na wskazany cel charytatywny.

Przez ostatnie 3 lata intensywnie pracował nad ogólnopolską kampanią społeczną Szkoły bez zadań domowych, której jest jednym z głównych pomysłodawców i twórców. Aktywnie działa również na rzecz dzieci z Ukrainy walcząc o ich dobro i przywracając im godność.

Aneta Głębocka-Wysok — nauczycielka katechezy i opiekunka Szkolnego Klubu Wolontariusza w Szkole Podstawowej nr 3 im. Piotra Firleja w Lubartowie.

Jako prowadząca spotkania wolontariackie uczy swoje uczennice i uczniów przede wszystkim miłości do Boga i drugiego człowieka poprzez zaangażowanie na rzecz ubogich, samotnych, niepełnosprawnych i cierpiących.

Jest także koordynatorką szkolnych uroczystości w ramach Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu na Lubelszczyźnie. W jego ramach zaprosiła do współpracy Pracownię Studiów nad Holokaustem Żydów Polskich i Europejskich KUL-u. Stara się pokazać, jak ważny jest szacunek i pamięć o tych, którzy kiedyś tworzyli historię Lubartowa. 

Za swój największy sukces uważam, że dzięki ogromnemu sercu i zaangażowaniu moich uczennic i uczniów udało nam się nadać sens i usprawnić życie chłopca, który uległ wypadkowi. To dodało mi skrzydeł do działania i zmotywowało do dalszej walki o naprawianie świata.

Violetta Zając — nauczycielka religii w LXI Liceum Ogólnokształcącym im. Janiny Zawadowskiej przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii nr 1 SOS w Warszawie.

Jest siostrą Zgromadzenia Sacre Coeur, psychoterapeutką, socjoterapeutką, wychowawczynią związaną z młodzieżowym ośrodkiem socjoterapii. Prowadzi tam również wolontariat.  

Pracuje z młodzieżą, która doświadcza wykluczenia społecznego z powodu problemów emocjonalnych i psychicznych, ubioru, poszukiwania tożsamości seksualnej, przynależności do mniejszości narodowej. Jednocześnie stara się ich samych uczulić na aktualne problemy społeczne i potrzebę dialogu. W swojej pracy zachęca do otwartości i szacunku wobec każdego człowieka, a przede wszystkim różnorodnego zaangażowania społecznego, w tym pomocy wobec osób, którzy nadal pozostają odrzuceni.

Moja praca służy otwieraniu młodych ludzi na osoby z różnych religii i kultur oraz wychowaniu do przyjęcia różnorodności w społeczeństwie, zgodzie na różnice poglądów i stylów życia — przy równoczesnym odkrywaniu swojej własnej tożsamości i wartości.

Inne aktualności

Aktualności

09/11/2022
Gala Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”
Finał Nagrody odbył się 5 listopada w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Po raz szesnasty wyróżniliśmy dziesięcioro nauczycieli, którzy swoją postawą i działaniami w społeczności szkolnej oraz lokalnej inspirują do dialogu...
czytaj więcej»
Klasa szkolna. nauczycielka pochyla się ku uczniowi.
30/09/2022
Webinarium: „Szkoła otwartości – dbam o równość płci. Przegląd badań i dobrych praktyk”
Publikacja, którą prezentujemy to kompendium wiedzy i jednocześnie krótki przegląd badań dotyczących równości płci w szkole oraz nierówności będących udziałem dziewcząt i chłopców, nauczycielek i nauczycieli.Przy okazji tej premiery zapraszamy...
czytaj więcej»
21/09/2022
Webinarium: Premiera publikacji „Szkoła otwartości – dbam o równość płci. Przegląd badań i dobrych praktyk” 27.09. (wtorek) g. 18
Publikacja, którą po raz pierwszy zaprezentujemy Państwu, to kompendium wiedzy i jednocześnie krótki przegląd badań dotyczących równości płci w szkole oraz nierówności będących udziałem dziewcząt i chłopców, nauczycielek i nauczycieli....
czytaj więcej»
30/08/2022
Webinar: Jak ze swoją klasą budować otwarty i wspierający się zespół?
Webinar: Jak ze swoją klasą budować otwarty i wspierający się zespół? 31 sierpnia g. 18-19.30 Pierwsze dni roku szkolnego to czas osadzania się w szkole po wakacjach, odnawiania relacji nauczycieli...
czytaj więcej»
Biegnący uczniowie z plecakami. Zdjęcie z tyłu.
10/06/2022
Webinarium: Ukryty program szkoły – czym jest i dlaczego warto go zauważyć?
Kluczowym pojęciem, które warto znać i rozumieć, kiedy zaczynamy rozmowę o równości płci w edukacji czy życiu szkoły, jest ukryty program szkoły. Są to wszystkie treści, które są przekazywane poza...
czytaj więcej»
09/06/2022
Ogłaszamy nabór do 16. edycji Nagrody im. Ireny Sendlerowej “Za naprawianie świata”
Uczysz otwartości i szacunku dla innych? Ważne są dla Ciebie relacje, współpraca, zaangażowanie? Zgłoś się do 16. edycji Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”! Nagroda jest przyznawana nauczycielom i...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań