c_id11

Jak rozmawiać o uchodźcach? Materiały metodyczne

Informacje o materiale

Data dodania: 30.10.2023

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Artykuł

Prezentujemy zestaw materiałów metodycznych, które pomogą Ci przygotować się do rozmowy z uczniami i uczennicami na temat uchodźców i uchodźczyń oraz migracji.

Rozmowa o osobach uchodźczych w szkole nie jest łatwa. Wysoki poziom emocjonalny sporu, istniejące stereotypy i lęk utrudniają przeprowadzenie dobrej i empatycznej dyskusji. Jednocześnie obecnie temat migracji obecny jest w życiu niemal każdego z nas, zatem również w życiu szkoły. Tym bardziej zatem potrzebne jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w rozmawianiu na tematy uchodźcze.

 

 

W poniższych materiałach znajdziesz:

 

  • 4 komentarze metodyczne do scenariusza lekcji “Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce” opracowanego przez CEO. Scenariusze poruszają tematy: 1) przyczyn potencjalnych konfliktów i wskazówek do prowadzenia zajęć 2) języka, 3) emocji towarzyszących rozmowie o uchodźcach, 4) stereotypów i refleksyjności

 

  • komentarz nauczycielski do scenariusza lekcji “Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce” zawierający garść dobrych praktyk

 

  • materiał metodyczny proponujący kilka sposobów reakcji na powtarzające się sytuacje i zdania wypowiadane przez młodych ludzi w kontekście uchodźczym

 

  • materiał metodyczny pozwalający wykorzystać film ZOZO (2005) Josefa Faresa jako tekst kultury do pracy na lekcji języka polskiego lub etyki

 

  • materiał proponujący 10 porad jak prowadzić dobrą rozmowę oraz informacje o programie “Rozmawiajmy o uchodźcach”

 

  • materiał wprowadzający do metody Deep Democracy (“głęboka demokracja”), inaczej CoResolve, która pozwala na podejmowanie decyzji przez grupę w sposób włączający głosy mniejszości

 

  • relację z warsztatów „About migration without prejudice” i zbiór dobrych praktyk wypracowanych na warsztatach

 

  • relację oraz doświadczenia uczniów z projektu włączającego „Budujemy Mosty: Europa”

 

  • publikację pokazującą jak przygotować uczniów na przyjęcie w szkole dzieci uchodźców

 

  • materiał dotyczący Jana Pawła II i migracji

 

  • materiały wskazujące sposoby wprowadzenia tematu migracji na lekcje biologii, języka polskiego, historii, etyki, plastyka i zajęć artystycznych, języka obcego, godziny wychowawczej, wosu, geografii i edukacji medialnej

 

Mamy nadzieję, że powyższe materiały pomogą Ci prowadzić w szkole dobrą rozmowę na tematy migracji, uchodźców i uchodźczyń.

Pobierz materiał

"Jak rozmawiać o uchodźcach - komentarz do scenariuszy lekcji", Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

komentarz nauczycielski do "Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. III, Dorota Stępniak

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. II, Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. III, Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. IV, Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Reagowanie na różne zachowania młodzieży w trakcie lekcji o sytuacji uchodźców i uchodźczyń", Malina Baranowskiej-Janusz, Małgorzata Borowska i Elżbieta Kielak.

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Materiał pomocniczy do filmu ZOZO Josef Fares 2005", Anna Włodek

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"10 porad jak rozmawiać", Antoni, Strzemieczny

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"10 TIPS ON HOW TO TALK ABOUT REFUGEES? (and to listen to each other)?", Antoni Strzemieczny

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Pedagogika włączająca", Jakub Niewiński

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"About migration withou prejudice, czyli jak bez uprzedźeń myśleć i rozmawiać o uchodźcach", Mikołaj Raczyński

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Jak przygotować uczniów na przyjęcie w szkole dzieci uchodźców?", dr Jolanta Piekarska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Współrozwiązywanie sporów i konfliktów. Wprowadzenie do metody Lewis", Malina Baranowska-Janusz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Biologia, Michał Szczepaniak

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Język polski, Jadwiga Jarosz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Historia, Patrycja Kopcińska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Etyka, Anna Włodek

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Plastyka i zajęcia artystyczne, Jolanta Minor i Malina Baranowska-Janusz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Język obcy, Anna Hentel, Katarzyna Siwiec

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Godzina wychowawcza, Małgorzata Rusiłowicz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Wiedza o społeczeństwie, Bernadetta Białek

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Edukacja medialna, Monika Komisarczyk

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Geografia, Iwona Kryczka

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Jan Paweł II, uchodźcy, migranci", Barbara Stefańska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Podobne materiały

Publikacja

Poradnik dla opiekuna samorządu uczniowskiego

Praktyczny przewodnik został stworzony, aby wspierać nauczycieli, dyrektorów i wszystkich zainteresowanych w rozwijaniu demokratycznych, zaangażowanych i skutecznych
Zobacz
Publikacja

Szkolny kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska

Publikacja dostarcza narzędzi wspierających nauczycielki, nauczycieli, dyrektorki i dyrektorów szkół, a przede wszystkim zachęca uczennice i uczniów
Zobacz
Publikacja

Kodeks dobrych praktyk dla klimatu i środowiska. Wydanie...

Publikacja zawiera porady, jak zmniejszyć negatywny wpływ codziennych aktywności biurowych i różnych przedsięwzięć organizacyjnych na środowisko.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie: Decydujemy i działamy wspólnie – pierwsze kroki...

Ćwiczenie pozwoli uczniom i uczennicom poczuć ducha wspólnoty poprzez stawianie pierwszych kroków w tworzeniu budżetu partycypacyjnego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie – Ekosystem w przydomowym ogrodzie

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice wykorzystają wiedzę na temat funkcjonowania ekosystemów do zaprojektowania ogrodu permakulturowego.
Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Publikacja

Młodzi głosują. Wybory do parlamentu europejskiego czerwiec 2024....

Zobacz
Gra

Gra „O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego...

Gra karciana przeznaczona do wykorzystania w klasach, w których nauczyciele pracują z „Better Learning Programme” (BLP).
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Historia nie musi się powtarzać! Nowe historie dla...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak zaplanować projekt dotyczący różnorodności?

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ćwiczenie „Pakiet Platinium a Księga Koheleta”

Ćwiczenie można przeprowadzić na zakończenie omawiania fragmentów „Księgi Koheleta” (Biblia – Stary Testament) lub na godzinie wychowawczej.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz „Dobrobyt a dobre życie – dyskusja o...

Zajęcia mają na celu pochylenie się nad pojęciami dobrobytu i dobrego życia jako koncepcji społecznych
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY