Jak rozmawiać o uchodźcach? Materiały metodyczne

Informacje o materiale

Data dodania: 30.10.2023

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Artykuł

Prezentujemy zestaw materiałów metodycznych, które pomogą Ci przygotować się do rozmowy z uczniami i uczennicami na temat uchodźców i uchodźczyń oraz migracji.

Rozmowa o osobach uchodźczych w szkole nie jest łatwa. Wysoki poziom emocjonalny sporu, istniejące stereotypy i lęk utrudniają przeprowadzenie dobrej i empatycznej dyskusji. Jednocześnie obecnie temat migracji obecny jest w życiu niemal każdego z nas, zatem również w życiu szkoły. Tym bardziej zatem potrzebne jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w rozmawianiu na tematy uchodźcze.

 

 

W poniższych materiałach znajdziesz:

 

  • 4 komentarze metodyczne do scenariusza lekcji “Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce” opracowanego przez CEO. Scenariusze poruszają tematy: 1) przyczyn potencjalnych konfliktów i wskazówek do prowadzenia zajęć 2) języka, 3) emocji towarzyszących rozmowie o uchodźcach, 4) stereotypów i refleksyjności

 

  • komentarz nauczycielski do scenariusza lekcji “Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce” zawierający garść dobrych praktyk

 

  • materiał metodyczny proponujący kilka sposobów reakcji na powtarzające się sytuacje i zdania wypowiadane przez młodych ludzi w kontekście uchodźczym

 

  • materiał metodyczny pozwalający wykorzystać film ZOZO (2005) Josefa Faresa jako tekst kultury do pracy na lekcji języka polskiego lub etyki

 

  • materiał proponujący 10 porad jak prowadzić dobrą rozmowę oraz informacje o programie “Rozmawiajmy o uchodźcach”

 

  • materiał wprowadzający do metody Deep Democracy (“głęboka demokracja”), inaczej CoResolve, która pozwala na podejmowanie decyzji przez grupę w sposób włączający głosy mniejszości

 

  • relację z warsztatów „About migration without prejudice” i zbiór dobrych praktyk wypracowanych na warsztatach

 

  • relację oraz doświadczenia uczniów z projektu włączającego „Budujemy Mosty: Europa”

 

  • publikację pokazującą jak przygotować uczniów na przyjęcie w szkole dzieci uchodźców

 

  • materiał dotyczący Jana Pawła II i migracji

 

  • materiały wskazujące sposoby wprowadzenia tematu migracji na lekcje biologii, języka polskiego, historii, etyki, plastyka i zajęć artystycznych, języka obcego, godziny wychowawczej, wosu, geografii i edukacji medialnej

 

Mamy nadzieję, że powyższe materiały pomogą Ci prowadzić w szkole dobrą rozmowę na tematy migracji, uchodźców i uchodźczyń.

Pobierz materiał

"Jak rozmawiać o uchodźcach - komentarz do scenariuszy lekcji", Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

komentarz nauczycielski do "Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. III, Dorota Stępniak

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. II, Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. III, Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. IV, Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Reagowanie na różne zachowania młodzieży w trakcie lekcji o sytuacji uchodźców i uchodźczyń", Malina Baranowskiej-Janusz, Małgorzata Borowska i Elżbieta Kielak.

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Materiał pomocniczy do filmu ZOZO Josef Fares 2005", Anna Włodek

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"10 porad jak rozmawiać", Antoni, Strzemieczny

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"10 TIPS ON HOW TO TALK ABOUT REFUGEES? (and to listen to each other)?", Antoni Strzemieczny

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Pedagogika włączająca", Jakub Niewiński

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"About migration withou prejudice, czyli jak bez uprzedźeń myśleć i rozmawiać o uchodźcach", Mikołaj Raczyński

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Jak przygotować uczniów na przyjęcie w szkole dzieci uchodźców?", dr Jolanta Piekarska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Współrozwiązywanie sporów i konfliktów. Wprowadzenie do metody Lewis", Malina Baranowska-Janusz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Biologia, Michał Szczepaniak

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Język polski, Jadwiga Jarosz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Historia, Patrycja Kopcińska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Etyka, Anna Włodek

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Plastyka i zajęcia artystyczne, Jolanta Minor i Malina Baranowska-Janusz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Język obcy, Anna Hentel, Katarzyna Siwiec

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Godzina wychowawcza, Małgorzata Rusiłowicz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Wiedza o społeczeństwie, Bernadetta Białek

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Edukacja medialna, Monika Komisarczyk

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Geografia, Iwona Kryczka

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Jan Paweł II, uchodźcy, migranci", Barbara Stefańska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. VII-VIII

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. IV-VI

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak stworzyć przestrzeń, w której dobrze się uczy?

Przyjazna i komfortowa przestrzeń szkolna sprzyja zdobywaniu wiedzy i wzmacnia współpracę.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak wzmocnić relacje na zakończenie roku szkolnego

Zobacz
Film lub webinarium

Jak tworzyć bezpieczną atmosferę w szkole?

Zobacz
Publikacja

Świętuj, żeby zrozumieć

Zobacz
Film lub webinarium

„Jak tworzyć skuteczne zasady antydyskryminacyjne w szkole”

Zobacz
Publikacja

Uwikłani w wielkie narracje. Jak krytycznie myśleć o...

Publikacja powstała z myślą o uczniach i uczennicach
Zobacz
Publikacja

Zarządzanie konfliktem w szkole

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozpoznawać i reagować na dyskryminację w klasie?

Zobacz
Film lub webinarium

Inspiracje do działań społecznych w szkole

Zobacz
Film lub webinarium

Szkoła bez telefonów – tak czy nie?

Może zamiast winić technologię, warto spróbować zrozumieć młode pokolenie, które przecież nie zna świata bez internetu.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY