Jak rozmawiać o uchodźcach? Materiały metodyczne

Informacje o materiale

Data dodania: 30.10.2023

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Artykuł

Prezentujemy zestaw materiałów metodycznych, które pomogą Ci przygotować się do rozmowy z uczniami i uczennicami na temat uchodźców i uchodźczyń oraz migracji.

Rozmowa o osobach uchodźczych w szkole nie jest łatwa. Wysoki poziom emocjonalny sporu, istniejące stereotypy i lęk utrudniają przeprowadzenie dobrej i empatycznej dyskusji. Jednocześnie obecnie temat migracji obecny jest w życiu niemal każdego z nas, zatem również w życiu szkoły. Tym bardziej zatem potrzebne jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w rozmawianiu na tematy uchodźcze.

 

 

W poniższych materiałach znajdziesz:

 

  • 4 komentarze metodyczne do scenariusza lekcji “Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce” opracowanego przez CEO. Scenariusze poruszają tematy: 1) przyczyn potencjalnych konfliktów i wskazówek do prowadzenia zajęć 2) języka, 3) emocji towarzyszących rozmowie o uchodźcach, 4) stereotypów i refleksyjności

 

  • komentarz nauczycielski do scenariusza lekcji “Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce” zawierający garść dobrych praktyk

 

  • materiał metodyczny proponujący kilka sposobów reakcji na powtarzające się sytuacje i zdania wypowiadane przez młodych ludzi w kontekście uchodźczym

 

  • materiał metodyczny pozwalający wykorzystać film ZOZO (2005) Josefa Faresa jako tekst kultury do pracy na lekcji języka polskiego lub etyki

 

  • materiał proponujący 10 porad jak prowadzić dobrą rozmowę oraz informacje o programie “Rozmawiajmy o uchodźcach”

 

  • materiał wprowadzający do metody Deep Democracy (“głęboka demokracja”), inaczej CoResolve, która pozwala na podejmowanie decyzji przez grupę w sposób włączający głosy mniejszości

 

  • relację z warsztatów „About migration without prejudice” i zbiór dobrych praktyk wypracowanych na warsztatach

 

  • relację oraz doświadczenia uczniów z projektu włączającego „Budujemy Mosty: Europa”

 

  • publikację pokazującą jak przygotować uczniów na przyjęcie w szkole dzieci uchodźców

 

  • materiał dotyczący Jana Pawła II i migracji

 

  • materiały wskazujące sposoby wprowadzenia tematu migracji na lekcje biologii, języka polskiego, historii, etyki, plastyka i zajęć artystycznych, języka obcego, godziny wychowawczej, wosu, geografii i edukacji medialnej

 

Mamy nadzieję, że powyższe materiały pomogą Ci prowadzić w szkole dobrą rozmowę na tematy migracji, uchodźców i uchodźczyń.

Pobierz materiał

"Jak rozmawiać o uchodźcach - komentarz do scenariuszy lekcji", Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

komentarz nauczycielski do "Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. III, Dorota Stępniak

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. II, Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. III, Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. IV, Dominika Cieślikowska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Reagowanie na różne zachowania młodzieży w trakcie lekcji o sytuacji uchodźców i uchodźczyń", Malina Baranowskiej-Janusz, Małgorzata Borowska i Elżbieta Kielak.

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Materiał pomocniczy do filmu ZOZO Josef Fares 2005", Anna Włodek

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"10 porad jak rozmawiać", Antoni, Strzemieczny

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"10 TIPS ON HOW TO TALK ABOUT REFUGEES? (and to listen to each other)?", Antoni Strzemieczny

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Pedagogika włączająca", Jakub Niewiński

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"About migration withou prejudice, czyli jak bez uprzedźeń myśleć i rozmawiać o uchodźcach", Mikołaj Raczyński

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Jak przygotować uczniów na przyjęcie w szkole dzieci uchodźców?", dr Jolanta Piekarska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Współrozwiązywanie sporów i konfliktów. Wprowadzenie do metody Lewis", Malina Baranowska-Janusz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Biologia, Michał Szczepaniak

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Język polski, Jadwiga Jarosz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Historia, Patrycja Kopcińska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Etyka, Anna Włodek

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Plastyka i zajęcia artystyczne, Jolanta Minor i Malina Baranowska-Janusz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Język obcy, Anna Hentel, Katarzyna Siwiec

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Godzina wychowawcza, Małgorzata Rusiłowicz

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Wiedza o społeczeństwie, Bernadetta Białek

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Edukacja medialna, Monika Komisarczyk

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Geografia, Iwona Kryczka

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

"Jan Paweł II, uchodźcy, migranci", Barbara Stefańska

format: pdf

wielkość: 284,24 KB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak reagować na przemoc w klasie?

Sytuacje przemocowe między uczniami należą do najtrudniejszych, z jakim mierzą się w szkole nauczyciele i nauczycielki.
Zobacz
Artykuł

Informacja zwrotna. Cud w szkole i w domu.

Poznaj informację zwrotną, która zawiera wskazanie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia, oraz pokazuje to, co wymaga
Zobacz
Film lub webinarium

Niezbędnik dokumentalny. Jak korzystać z filmów dokumentalnych na...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak tworzyć warunki, które wzmacniają zaangażowanie nauczycieli?

Jak tworzyć warunki w szkole, w których nauczyciele i nauczycielki będą chętniej się angażować.
Zobacz
Film lub webinarium

Moja i twoja, czyli nasza. Jakiej szkoły chcą...

Jak stworzyć środowisko, które sprzyja uczniom i uczennicom, wzmacnia ich aktywność oraz otwartość na innych.
Zobacz
Artykuł

Współpraca z organizacją społeczną

Jak prowadzić współpracę z organizacją społeczną, by korzyści dla placówki oświatowej były jak największe.
Zobacz
Artykuł

Kręgi Naprawcze jako forma rozwiązywania konfliktów w szkołach

Artykuł „Kręgi Naprawcze jako forma rozwiązywania konfliktów w szkołach” ma na celuprzedstawienie metody Kręgów Naprawczych, genezy ich
Zobacz
Artykuł

Scenariusz zebrania z rodzicami

Zobacz
Artykuł

Diagnoza kompetencji przedmiotowych uczniów z doświadczeniem migracji

Ocena wiedzy z zakresu poszczególnych przedmiotów jest jedną z kluczowych aktywności podejmowanych przez nauczycieli w ramach ewaluacji.
Zobacz
Artykuł

Działania szkół odpowiadające na wyzwania wynikające z potrzeb...

W poniższym zestawieniu prezentujemy dobre praktyki, które odnoszą się do zaspokajania potrzeb dzieci i młodzieży w zakresie
Zobacz
Artykuł

Działania szkół odpowiadające na wyzwania wynikające z potrzeb...

W poniższym zestawieniu prezentujemy dobre praktyki, które odnoszą się do zaspokajania potrzeb społecznych dzieci i młodzieży.
Zobacz
Artykuł

Działania szkół odpowiadające na wyzwania wynikające z potrzeb...

W poniższym zestawieniu prezentujemy dobre praktyki, które odnoszą się do zaspokajania potrzeb emocjonalnych dzieci i młodzieży.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY