c_id11

Język równościowy. Włączający czy wykluczający?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 29.09.2023

Grupa docelowa: Wychowawcy, Specjaliści w szkole, Bibliotekarze, Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele świetlicy, Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy

Opis materiału

W ostatnich latach w mediach społecznościowych oraz środowiskach eksperckich toczą się zagorzałe dyskusje dotyczące konstruktów płciowych, stereotypów i nierówności. Jednym z istotnych wątków tych dyskusji jest język włączający – wrażliwy także na równość płciową. Czy to problem głównie akademicki, czy przede wszystkim praktyczny? I czy w tym sporze są tylko dwie strony?

11 września 2023 r. we Wrzeniu Świata w Warszawie odbył się panel dyskusyjny o włączającym i wykluczającym potencjale języka inkluzywnego. Osoby uczestniczące w panelu to eksperci i ekspertki w swoich dziedzinach:
Mateusz Adamczyk – polonista, autor książki „Płeć w polszczyźnie”. Członek Zespołu Retoryki i Komunikacji Publicznej Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN. Współautor „Słownika neologizmów polskich” Obserwatorium Językowego UW. Laureat nagrody Kuźni Mistrzów Mowy Polskiej. Popularyzator wiedzy o polszczyźnie.
Justyna Frydrych – działaczka feministyczna oraz aktywistka na rzecz praw uchodźców i uchodźczyń. Trenerka antydyskryminacyjna oraz autorka materiałów edukacyjnych z zakresu równości płci i edukacji antydyskryminacyjnej. Współzałożycielka i członkini zespołu Funduszu Feministycznego.
Maciej Makselon – polonista, redaktor inicjująco-prowadzący Wydawnictwa W.A.B. Nauczyciel akademicki, popularyzator wiedzy o języku polskim, instruktor pisania. Dwukrotny mówca TEDx.
Rozmowę prowadzi dr Aleksandra Korczak – nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii, ekspertka do spraw równości płci w edukacji w Centrum Edukacji Obywatelskiej i badaczka lektur szkolnych w perspektywie gender studies.

Panel był częścią projektu „Szkoła otwartości. Wspieranie równości płci”, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
#AktywniObywatele

Język równościowy. Włączający czy wykluczający?

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Kosmiczne rewolucje. Spektakl

Zobacz
Publikacja

Myśląc o wieloetniczności

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Aktualności

Równość rodzi się z różnicy – wernisaż

Zobacz
Film lub webinarium

Emocje? Daj spokój! – jak rozmawiać z nastolatkami...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o klimacie?

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Dbajmy o naszą planetę: przewodnik ECOALITY dla młodzieży

Przewodnik pomaga zrozumieć związki między klimatem, równością i sprawiedliwością – i zachęca do działania.
Zobacz
Film lub webinarium

Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w...

Obejrzyj webinarium „Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w szkole?”. Webinarium prowadzi Marta Przybył z Muzeum
Zobacz
Publikacja

Dobre praktyki w projektach młodzieżowych na rzecz zmiany

Zobacz
Film lub webinarium

Niegrzeczne, zestresowane czy skrzywdzone? Jak wspierać ucznia i...

Jak pracować z uczniem ze złożoną historią, nie tracąc przy tym własnych zasobów? Jak dostrzec więcej niż
Zobacz
Film lub webinarium

Trzeba mieć zdrowie i nerwy, by (się) uczyć....

Nowy przedmiot to szansa, by troska o zdrowie – psychiczne, fizyczne i społeczne – stała się kluczowym
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Kosmiczne rewolucje. Spektakl

Zobacz
Publikacja

Myśląc o wieloetniczności

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Aktualności

Równość rodzi się z różnicy – wernisaż

Zobacz
Film lub webinarium

Emocje? Daj spokój! – jak rozmawiać z nastolatkami...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o klimacie?

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Dbajmy o naszą planetę: przewodnik ECOALITY dla młodzieży

Przewodnik pomaga zrozumieć związki między klimatem, równością i sprawiedliwością – i zachęca do działania.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY