Opis materiału
Migracje osób z Ukrainy, ocena wydarzeń historycznych, a nawet zmiana klimatu. To tematy, które budzą dużo emocji – także między uczniami. Warto więc zająć się nimi w szkole. Z naszego webinarium dowiesz się, jak zrobić to w sposób bezpieczny i angażujący. Pokażemy Ci, jak rozwinąć u młodych ludzi ważne umiejętności, np. krytyczne myślenie i radzenie sobie z konfliktem.
Nasze ekspertki to nauczycielki, które z korzyścią dla uczniów prowadzą dyskusje w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Podczas webinarium podzieliły się swoją wiedzą o tym:
- Skąd czerpać pomysły na tematy do rozmowy i jak zaprosić do niej uczniów?
- Jakie zasady dyskusji warto wprowadzić, by uczniowie czuli się bezpiecznie i swobodnie?
- Jak wprowadzić angażujące techniki dyskusji, np. “Tak / nie / nie wiem” czy “Metoda Diamentu”?
- Jak pracować z uczniami i uczennicami, którzy mają różne doświadczenie w wyrażaniu swoich opinii?
- Jaka jest rola nauczyciela w dyskusji? Kiedy powinien być jej aktywnym uczestnikiem, a kiedy wycofanym obserwatorem
- Jak zachować neutralność w rozmowach na tematy polityczne, a jednocześnie zachęcić uczniów do dyskusji?
Warto dyskutować. Kiedy umiejętnie rozmawiamy o tematach wzbudzających spory i emocje:
- rozwijamy krytyczne myślenie i umiejętność słuchania,
- uczymy młodych ludzi radzić sobie z konfliktami i wypracowywać rozwiązania,
- wzmacniamy w nich postawę otwartości i szacunku wobec odmiennych opinii.
Bernadetta Białek – nauczycielka języka polskiego oraz WOS-u, oligofrenopedagog, pracująca w SP nr 25 w Zabrzu; mentorka i autorka materiałów edukacyjnych w programach Centrum Edukacji Obywatelskiej. Nominowana do Nagrody im. I. Sendlerowej „Za naprawianie świata”.
Agnieszka Gabryelska – nauczycielka historii, WOS-u i HIT-u w I Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu. Autorka materiałów edukacyjnych w programach Centrum Edukacji Obywatelskiej. W 2021 roku nominowana do Nagrody im. I. Sendlerowej. Współpracuje z Zakładem Dydaktyki Historii Wydziału Historii UAM jako nauczycielka i mentorka studentów i studentek – przyszłych nauczycieli i nauczycielek historii.
Partnerem wydarzenia jest Norwegian Refugee Council.
Patronem medialnym wydarzenia jest „Dyrektor szkoły. Miesięcznik kierowniczej kadry oświaty”.