Przedmiot sporu. Jak prowadzić klasową dyskusję na trudne tematy?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 20.03.2023

Grupa docelowa: Wychowawcy, Nauczyciele przedmiotowi

Opis materiału

Migracje osób z Ukrainy, ocena wydarzeń historycznych, a nawet zmiana klimatu. To tematy, które budzą dużo emocji także między uczniami. Warto więc zająć się nimi w szkole. Z naszego webinarium dowiesz się, jak zrobić to w sposób bezpieczny i angażujący. Pokażemy Ci, jak rozwinąć u młodych ludzi ważne umiejętności, np. krytyczne myślenie i radzenie sobie z konfliktem. 

Nasze ekspertki to nauczycielki, które z korzyścią dla uczniów prowadzą dyskusje w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Podczas webinarium podzieliły się swoją wiedzą o tym:

  • Skąd czerpać pomysły na tematy do rozmowy i jak zaprosić do niej uczniów?
  • Jakie zasady dyskusji warto wprowadzić, by uczniowie czuli się bezpiecznie i swobodnie?
  • Jak wprowadzić angażujące techniki dyskusji, np. “Tak / nie / nie wiem” czy “Metoda Diamentu”?
  • Jak pracować z uczniami i uczennicami, którzy mają różne doświadczenie w wyrażaniu swoich opinii?
  • Jaka jest rola nauczyciela w dyskusji? Kiedy powinien być jej aktywnym uczestnikiem, a kiedy wycofanym obserwatorem
  • Jak zachować neutralność w rozmowach na tematy polityczne, a jednocześnie zachęcić uczniów do dyskusji?

Warto dyskutować. Kiedy umiejętnie rozmawiamy o tematach wzbudzających spory i emocje:

  • rozwijamy krytyczne myślenie i umiejętność słuchania,
  • uczymy młodych ludzi radzić sobie z konfliktami i wypracowywać rozwiązania,
  • wzmacniamy w nich postawę otwartości i szacunku wobec odmiennych opinii.

Bernadetta Białek – nauczycielka języka polskiego oraz WOS-u, oligofrenopedagog, pracująca w SP nr 25 w Zabrzu; mentorka i autorka materiałów edukacyjnych w programach Centrum Edukacji Obywatelskiej. Nominowana do Nagrody im. I. Sendlerowej „Za naprawianie świata”.

Agnieszka Gabryelska nauczycielka historii, WOS-u i HIT-u w I Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu. Autorka materiałów edukacyjnych w programach Centrum Edukacji Obywatelskiej. W 2021 roku nominowana do Nagrody im. I. Sendlerowej. Współpracuje z Zakładem Dydaktyki Historii Wydziału Historii UAM jako nauczycielka i mentorka studentów i studentek – przyszłych nauczycieli i nauczycielek historii.

Partnerem wydarzenia jest Norwegian Refugee Council.

Patronem medialnym wydarzenia jest  „Dyrektor szkoły. Miesięcznik kierowniczej kadry oświaty”.

Podobne materiały

Artykuł

E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji...

Wymagania edukacyjne i społeczne wobec nauczycieli zmieniają się dynamicznie, a rozwijanie kompetencji zawodowych staje się priorytetem. Na
Zobacz
Publikacja

Przyjaciel na lata

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i zawiera informacje o przeprowadzeniu kampanii społecznej promującej uprzejmość
Zobacz
Publikacja

Łapki mocy

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i zawiera informacje o prowadzenia działań wolontaryjnych na rzecz
Zobacz
Publikacja

Wszystkie jasne miejsca

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i przekazuje informacje na temat przeprowadzenia reportażu społecznego.
Zobacz
Publikacja

Projekt społeczny krok po kroku

Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą wykorzystać metodę projektu w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Zobacz
Materiał graficzny

Grafika „Pomocna skrzynka w kryzysie powodziowym”  

Grafika przedstawia pięć zasad wsparcia psychospołecznego dla dzieci i młodzieży.
Zobacz
Materiał graficzny

Grafika „Oddychanie po kwadracie”

Ilustracja przedstawia technikę, stosowaną m.in. w armii amerykańskiej, która pomaga w uspokojeniu się poprzez prosty cykl oddechowy.
Zobacz
Podcast

Podcast „Po dzwonku. Rozmowy z ciałem pedagogicznym”

W podcaście “Po dzwonku. Rozmowy z ciałem pedagogicznym”, w którym oddajemy głos osobom pracującym w szkole.
Zobacz
Film lub webinarium

Skuteczny dyrektor, czyli plan, decyzje i dar przekonywania

Praca lidera edukacyjnego opiera się na wartościach. Jednak drugą stroną medalu jest konieczność planowania wymagających działań i
Zobacz
Film lub webinarium

Wychowawca gotowy na (prawie) wszystko

Pojawienie się nowego ucznia zawsze zmienia klasę.
Zobacz
Film lub webinarium

Odkryj Moc Bibliotek. Przekuj zasoby w działania

Biblioteki mają supermoce! Ale jak je odkryć w zabieganej codzienności?
Zobacz
Film lub webinarium

Jak włączyć rodziców w pracę z klasą

Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY