Szkoła bez telefonów – tak czy nie?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 17.05.2024

Grupa docelowa: Wychowawcy, Nauczyciele przedmiotowi

Opis materiału

Zakaz korzystania z telefonów w szkole często jest źródłem różnych interpretacji. Niektórzy rozumieją go jako całkowity zakaz przynoszenia telefonów do szkoły, podczas gdy inni ograniczają go jedynie do czasu lekcji. Aby uniknąć niejasności, zasady korzystania z telefonów w szkole powinny być jasno i klarownie przekazane wszystkim zainteresowanym stronom.

Ważne jest, aby rozważyć wprowadzenie zasad korzystania z telefonów zamiast wprowadzania całkowitego zakazu. Można na przykład ustalić, że telefony są dozwolone tylko w wyznaczonych strefach szkolnych lub w określonych sytuacjach, takich jak przerwy czy zajęcia nauczania zdalnego. Warto by te zasady powstały w dyskusji, były wspólnym stanowiskiem uczniów i nauczycieli oraz ich przestrzeganie dotyczyło wszystkich.

Dodatkowo, warto również przeprowadzić analizę wyników badań oraz przykładów z innych szkół, które zastosowały różne podejścia do korzystania z telefonów w szkole. Może to dostarczyć cennych wskazówek. Wypracowane zasady powinny być dostosowane do specyfiki każdej szkoły, uwzględniając jej społeczność, infrastrukturę i potrzeby.

Jednocześnie musimy zdawać sobie sprawę z trudności z egzekwowaniem zakazu korzystania z telefonów. Niektórzy uczniowie mogą próbować unikać kar, a nauczyciele mogą napotkać trudności w monitorowaniu przestrzegania zakazu. Dlatego tak ważna jest rozmowa z uczniami na temat zasad korzystania z telefonów. Zasady, które zostaną wypracowane wspólnie, będą miały większe szanse na respektowanie przez uczniów. Istotne jest znalezienie równowagi między kontrolą a edukacją, aby korzystanie ze smartfonów było bezpieczne i odpowiedzialne.

Ważne jest promowanie odpowiedzialnego korzystania z technologii poprzez edukację medialną. Uczniowie powinni być świadomi zagrożeń związanych z nadmiernym korzystaniem z telefonów, takich jak uzależnienie od internetu czy cyberprzemoc. Istotniejsze jest również pokazywanie, jak świadomie korzystać internetu i mediów cyfrowych w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.

Smartfon jest narzędziem niezwykle użytecznym, ale jednocześnie wymaga świadomego i odpowiedzialnego korzystania. Poprzez edukację, wsparcie oraz promowanie zdrowych nawyków możemy pomóc naszym uczniom w wykorzystywaniu potencjału tych urządzeń w sposób pozytywny dla ich rozwoju i życia społecznego.

Podczas webinarium byli z nami:

  • Zuzanna Cieśla-Skrzypulec – nauczycielka języka polskiego, języka polskiego jako obcego i edukacji wczesnoszkolnej. Wychowawczyni klasy 3 szkoły podstawowej, nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej i w liceum oraz języka polskiego jako obcego uczniów i uczennice z Ukrainy, a także dorosłych. Mentorka w programie „Wychowanie to podstawa Centrum Edukacji Obywatelskiej.
  • dr Karol Jachymek – medioznawca, kulturoznawca, badacz, doktor nauk humanistycznych i wykładowca związany z Uniwersytetem SWPS. Specjalizuje się w kulturze młodzieżowej, zmianach generacyjnych, komunikacji w mediach cyfrowych, edukacji i trendach w popkulturze. Na co dzień prowadzi szkolenia i warsztaty dla rodziców, uczniów, nauczycieli, szkół, instytucji kultury, organizacji pozarządowych oraz biznesu. Autor książki „Z nosem w smartfonie. Co nasze dzieci robią w internecie i czy na pewno trzeba się tym martwić?” wydanej nakładem Wydawnictwa Agora.

Webinarium poprowadzi Kasia Pijanowska ekspertka edukacyjna i koordynatorka cyklu „Odporna szkoła”.
—-

Inicjatywa finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Podręcznik – od nudy do super narzędzia

Jak pracować z podręcznikiem w ciekawy i przystępny sposób. Poznaj proste metody.
Zobacz
Artykuł

Organizacja procesu dydaktycznego w oddziale przygotowawczym

Przed utworzeniem oddziału przygotowawczego (OP) należy przeprowadzić diagnozę potrzeb uczniów i analizę zasobów/kompetencji kadry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Jak dobrze komunikować się ze sobą i innymi

Scenariusz zajęć na godzinie wychowawczej skupia się na tym, jak komunikować się z sobą i innymi z
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Jak wypełnię mój słoik? Rozmawiamy o dbaniu o...

Zajęcia dla nastolatek i nastolatków, które mają na celu zwrócenie uwagi na konieczność zadbania o swoje potrzeby.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Debata oksfordzka: człowiek wobec zmian klimatycznych i ekologicznych

Podczas zajęć uczniowie i uczennice uczą się podchodzić krytycznie do narracji na temat relacji człowieka z przyrodą
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Mit jako pozytywna narracja na przykładzie relacji człowieka...

W trakcie zajęć uczniowie i uczennice zapoznają się z greckim mitem o stworzeniu świata, a następnie napiszą
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Dbam o siebie w zgodzie z zegarem biologicznym

Ćwiczenie na temat zegara biologicznego, który dostosowuje procesy fizjologiczne organizmu do poszczególnych faz dnia i nocy.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak korzystać z mocy AI? Inspiracje i trendy...

Poznaj nieznane moce AI! Odkryj nowe, inspirujące sposoby na wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia cyfrowych opowieści, interaktywnych
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Formy ochrony przyrody, kl. VII-VIII

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą formom ochrony przyrody w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Formy ochrony przyrody IV-VI

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą formom ochrony przyrody w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. VII-VIII

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Bioróżnorodność. Jestem częścią przyrody, kl. IV-VI

Niniejszy scenariusz zawiera lekcję poświęconą tematowi bioróżnorodności. Scenariusz podzielony jest na dwie części: klasową i terenową.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY