Zapisz się do projektu

Szkoła otwartości. Równe szanse

W ramach projektu rozwijamy świadomość tego, jakie znaczenie ma równość płci. Pomagamy o nią zadbać w przestrzeni szkoły i systemie edukacyjnym oraz wzmacniamy umiejętności i postawy takie jak krytyczne myślenie, empatia i wspólne rozwiązywanie problemów.

Projekt łączy działania, narzędzia i materiały z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej i globalnej. Kierujemy go do kadry pedagogicznej oraz uczniów i uczennic z całej Polski.

Zapraszamy zarówno nauczycieli i nauczycielki, które rozpoczynają pracę w obszarze tematycznym równości płci, jak i te osoby, które chciałyby pogłębić wiedzę w tym zakresie.

Co zyskasz?

1. Jak to działa

Bierzesz udział w kursie internetowym, który składa się z 5 modułów:

  • Wprowadzenie do edukacji antydyskryminacyjnej i włączającej

  • Dyskryminacja krzyżowa a równość płci w klasie i szkole

  • Rozwijanie umiejętności i postaw – krytyczne myślenie, empatia, wspólne rozwiązywanie problemów

  • Inspiracje do działań projektowych z uczniami i uczennicami.

W ramach modułów poznajesz teorię i przeprowadzasz praktyczne działania z młodzieżą.
Na zakończenie każdego modułu oferujemy trwające po półtorej godziny konsultacje. Podczas konsultacji możesz dopytać o ciekawiące Cię szczegóły, otrzymać poradę, podzielić się swoimi doświadczeniami z pracy z młodzieżą i porozmawiać w gronie nauczycielskim.

2. Dlaczego warto

Płeć wciąż jest stosunkowo przezroczystą kategorią w systemie edukacji formalnej, choć związane z nią stereotypy mają wpływ na życie społeczności szkolnej. Uczniowie i uczennice mogą z ich powodu sądzić, że nie powinni czegoś czuć lub robić. Łatwo zignorować sygnały świadczące o tym, że młodzi ludzie są krzywdzeni z tego powodu, ponieważ są to silnie utrwalone mechanizmy.

Z nami sprawdzisz, czy i w jakim stopniu Twoja klasa jest bezpieczna i wolna od tych mechanizmów. Dowiesz się, jak możesz zadbać o to, by nie wpływały na to, kim są i jak czują się uczennice i uczniowie.

Odpowiadamy na tę kwestię poprzez:

  • bezpośrednie działania edukacyjne,

  • oraz wypracowanie narzędzi, materiałów i metod pracy, które podnoszą świadomość znaczenia równości społecznej w kontekście lokalnym i globalnym oraz rozwijają umiejętności i postawy takie jak krytyczne myślenie, empatia i wspólne rozwiązywanie problemów.

Udział w projekcie jest zgodny z priorytetami Ministerstwa Edukacji i Nauki na rok szkolny 2024/25 (sprawdź punkty: 2, 3, 7  na stronie MEiN).

Chłopcy też muszą się mierzyć ze stereotypami postrzegania kobiecości czy męskości i to było dla mnie też otwarcie na ich potrzeby, tym bardziej że coraz częściej w tym najmłodszym pokoleniu zaczynają mówić o tych swoich potrzebach.

Dla mnie ogromną wartością był też dobór mentorów. Każda z tych osób była trochę z innej bajki i jakby pod innym kątem patrzyła na kwestie równościowe i na te treści, które stanowiły zawartość kursu.

To rzeczywiście było tak bardzo logicznie ułożone. To, że mogliśmy robić, opracowywać sobie, czytać te materiały w swoim tempie, to na pewno był wielki plus tego kursu. No i przede wszystkim spotkania mentoringowe. Ja jestem naprawdę pod wielkim wrażeniem tych spotkań. Po pierwsze osobowości naszych mentorów, po drugie tych wszystkich interakcji, jakie tam miały miejsce i tego, że można było nawiązać kontakty z różnymi osobami.

3. Zapisy

By zapisać się do projektu, kliknij przycisk i wypełnij formularz.

Podziel się informacją o projekcie ze znajomymi nauczycielami i nauczycielkami.

4. Harmonogram 2024/2025

  • PAŹDZIERNIK - STYCZEŃ

    kurs internetowy

    spotkania z mentorami

    działania z młodzieżą na podstawie scenariuszy z kursu

    dla chętnych: otwarte webinaria i tematyczne i warsztaty pogłębiające online

  • LISTOPAD - MAJ

    dla chętnych: przygotowanie klasowego lub szkolnego działania społecznego z młodzieżą ze wsparciem mentorskim, np. na Tydzień Edukacji Globalnej czy Dzień Kobiet

  • CZERWIEC

    możliwość pobrania zaświadczenia po ukończeniu kursu i wypełnieniu ankiety ewaluacyjnej.

5. Regulamin

6. Najczęstsze pytania

Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli oraz inne osoby pracujące z klasami VII-VIII szkół podstawowych, a także uczące w szkołach ponadpodstawowych. Możesz zgłosić się indywidualnie lub z zespołem szkolnym.

Projekt rozpoczynamy po zebraniu grupy. Zgłoszenia przyjmujemy do końca października.

Pobranie zaświadczenia możliwe jest po ukończeniu kursu z działaniami w ramach poszczególnych modułów i wypełnieniu ankiety ewaluacyjnej.

6. Kontakt

Masz pytania?
Napisz do naszej koordynatorki

Ekspertka edukacyjna i koordynatorka projektu Zuzanny Krzysztofik

  • pomoże Ci zapisać się do projektu,
  • doradzi, jak z niego korzystać.

7. Partnerzy

Dofinansowane przez Unię Europejską. Działanie współfinansowane ze środków Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.

Poznaj inne projekty

Sprawdź pełną ofertę nowych bezpłatnych programów Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wybierz ten, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.