Projektowi przyświeca przekonanie, że otwartość to nie cecha osobowości, lecz postawa, której można i warto uczyć (się) w szkole. Zapraszamy nauczycieli i nauczycielki, którzy chcą, byklasa była bardziej zintegrowana, otwarta na każdą osobę i by wszyscy czuli się w niej bezpiecznie.
Poznasz model szkoły włączającej oparty na czterech filarach: widoczności, wzmacnianiu, włączaniu i współpracy.
Dowiesz się, jakie działania w każdym z tych obszarów mogą sprzyjać tworzeniu bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni dla wszystkich osób ze społeczności szkolnej.
Pokażemy Ci skuteczne metody budowy relacji z klasą i w klasie. Dzięki nim wzmocnisz poczucie bezpieczeństwa uczniów i uczennic, a także sprawisz, że będą bardziej otwarci i otwarte na inne osoby.
Rozwiniesz też w klasie wzajemne zaufanie, co pomoże zapobiegać trudnym sytuacjom, a w razie ich zaistnienia, ułatwi ich rozwiązanie.
Dowiesz się, jakimi mechanizmami rządzi się wykluczenie i dyskryminacja. Będzie Ci łatwiej rozpoznawać, na jakie, czasem niepozorne, sytuacje warto zwracać uwagę w klasie.
Poznasz różne metody reagowania na przejawy dyskryminacji. Dzięki temu zarówno Ty, jak i Twoi uczniowie i uczennice będziecie mogli wybrać strategię, która umożliwi Wam działanie adekwatne do sytuacji. Czasem wystarczą do tego proste gesty, słowa czy działania.
Dowiesz się, jak uczyć młodzież bezpiecznego i konstruktywnego reagowania w sytuacji, gdy będą świadkami przemocy i dyskryminacji lub jeśli sami będą jej doświadczać.
Na koniec otrzymasz inspirujący zestaw propozycji działań, które stworzą włączającą i otwartą na różnorodność społeczność klasową czy szkolną
Bierzesz udział w kursie internetowym ze wsparciem mentorskim. Kurs składa się z pięciu modułów:
Wprowadzenie do edukacji antydyskryminacyjnej
Kształtowanie kompetencji antydyskryminacyjnych w klasie
Rozpoznawanie sytuacji dyskryminacyjnych w klasie i szkole
Reagowanie na sytuacje dyskryminacyjne w klasie i szkole
Inspiracje do działań antydyskryminacyjnych w klasie i szkole
W ramach modułów poznajesz teorię i przeprowadzasz praktyczne działania z młodzieżą.
Na zakończenie każdego modułu odbywają się trwające półtorej godziny spotkania mentoringowe z ekspertką edukacji antydyskryminacyjnej. Podczas spotkań możesz dopytać o ciekawiące Cię szczegóły, otrzymać poradę, podzielić się swoimi doświadczeniami z pracy z młodzieżą i porozmawiać w gronie nauczycielskim.
2. Dlaczego warto
Edukacja antydyskryminacyjna w szkole wspiera poczucie bezpieczeństwa młodzieży (a tym samym gotowość do rozwoju i uczenia się). Zmniejsza tolerancję wobec przemocy rówieśniczej czy przejawów dyskryminacji. Jest też ważną częścią działań na rzecz równego dostępu do edukacji.
W projekcie omawiamy kompetencje kluczowe dla edukacji antydyskryminacyjnej. Przyglądamy się poszczególnym etapom przeciwdziałania dyskryminacji. Wskazujemy, co jest pomocne, by uczyć się zapobiegać, rozpoznawać i reagować na dyskryminujące sytuacje.
Proponujemy też szereg praktycznych działań, które można zrealizować w klasie lub szkole. Podpowiadamy, z jakich materiałów edukacyjnych skorzystać, by wprowadzać elementy edukacji antydyskryminacyjnej w trakcie zajęć szkolnych.
Zawsze wydawało mi się, że problemy w klasie związane z brakiem tolerancji, szacunku jestem w stanie sama rozwiązać. Udział w programie bardzo wzmocnił moją wiedzę i świadomość działań wychowawczych, ale również poszerzył wachlarz tematyczny i dostarczył ogrom materiałów do pracy. Bardzo cenne były dla mnie webinaria i spotkanie mentoringowe. Dobrze jest wiedzieć, że coraz więcej nauczycieli chce świadomie działać na tego typu polu wychowawczym, że szuka wsparcia.
Wiele czerpałam także z komentarzy innych uczestników kursu. Dzięki temu uświadomiłam sobie jaki wpływ na zachowania dyskryminacyjne ma środowisko rodzinne (...). Bardzo ważne były dla mnie spotkania mentoringowe i dzielenie się dobrymi praktykami.
Kurs ukierunkowuje, sprawia że czuję się pewniej w podejmowaniu tematu dyskryminacji, zaplecze warsztatowe bezcenne.
3. Zapisy
By zapisać się do projektu, kliknij przycisk i wypełnij formularz.
Podziel się informacją o projekcie ze znajomymi nauczycielami i nauczycielkami.
4. Harmonogram 2024/2025
WRZESIEŃ - GRUDZIEŃ
kurs internetowy
działania z młodzieżą na podstawie scenariuszy z kursu
spotkania z mentorami
dla chętnych: otwarte webinaria tematyczne i warsztaty pogłębiające online
STYCZEŃ - MAJ
przygotowanie klasowego lub szkolnego działania społecznego z młodzieżą np. na Światowy Dzień Różnorodności Kulturowej – na podstawie kursu i ze wsparciem mentorskim
CZERWIEC
możliwość pobrania zaświadczenia po ukończeniu kursu i wypełnieniu ankiety ewaluacyjnej.
Zapraszamy nauczycielki, psychologów, pedagogów, bibliotekarki i inne osoby pracujące z klasami IV-VIII szkół podstawowych, a także w szkołach ponadpodstawowych. Możesz zgłosić się indywidualnie lub z zespołem szkolnym.
Projekt „Wspieranie zatrudnienia specjalistek i specjalistów z Ukrainy w polskim systemie edukacji” realizowany jest przy współpracy z CARE Poland i Mosakowski Family Foundation.
Poznaj inne projekty
Sprawdź pełną ofertę nowych bezpłatnych programów Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wybierz ten, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.