W ramach projektu rozwijamy świadomość tego, jakie znaczenie ma równość płci. Pomagamy o nią zadbać w przestrzeni szkoły i systemie edukacyjnym oraz wzmacniamy umiejętności i postawy takie jak krytyczne myślenie, empatia i wspólne rozwiązywanie problemów.
Projekt łączy działania, narzędzia i materiały z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej i globalnej. Kierujemy go do kadry pedagogicznej oraz uczniów i uczennic z całej Polski.
Zapraszamy zarówno nauczycieli i nauczycielki, które rozpoczynają pracę w obszarze tematycznym równości płci, jak i te osoby, które chciałyby pogłębić wiedzę w tym zakresie.
Co zyskasz?
Sprawdzisz, czy w Twojej klasie stereotypy płciowe nie determinują tego, kim są uczennice i uczniowie. Dowiesz się, czy szkoła uwzględnia potrzeby zarówno uczniów, jak i uczennic oraz czy dba o komfort i bezpieczeństwo całej społeczności szkolnej.
Poznasz sposoby, jak dążyć do wyrównywania szans i zapewnić standard równości płci na swoich lekcjach – wychowawczych i przedmiotowych – a nawet w całej szkole.
Poszerzysz swoją wiedzę na temat globalnych problemów związanych z nierównościami społecznymi oraz ich wzajemnych współzależności, a także koncepcji i działań podejmowanych wobec tych wyzwań.
Zaproponujesz uczniom i uczennicom ćwiczenia, skłaniające do krytycznej analizy i refleksji nad złożonością lokalnych i globalnych wyzwań związanych z równością płci.
Przeprowadzone działania pozwolą młodym ludziom nie tylko poszerzyć wiedzę i zyskać nową perspektywę, ale także rozwinąć umiejętności i postawy takie jak krytyczne myślenie, empatia i wspólne rozwiązywanie problemów.
Bierzesz udział w kursie internetowym, który składa się z 5 modułów:
Wprowadzenie do edukacji antydyskryminacyjnej i włączającej
Dyskryminacja krzyżowa a równość płci w klasie i szkole
Globalne współzależności a równość płci – rola edukacji globalnej
Rozwijanie umiejętności i postaw – krytyczne myślenie, empatia, wspólne rozwiązywanie problemów
Inspiracje do działań projektowych z uczniami i uczennicami.
W ramach modułów poznajesz teorię i przeprowadzasz praktyczne działania z młodzieżą. Na zakończenie każdego modułu oferujemy trwające po półtorej godziny konsultacje. Podczas konsultacji możesz dopytać o ciekawiące Cię szczegóły, otrzymać poradę, podzielić się swoimi doświadczeniami z pracy z młodzieżą i porozmawiać w gronie nauczycielskim.
2. Dlaczego warto
Płeć wciąż jest stosunkowo przezroczystą kategorią w systemie edukacji formalnej, choć związane z nią stereotypy mają wpływ na życie społeczności szkolnej. Uczniowie i uczennice mogą z ich powodu sądzić, że nie powinni czegoś czuć lub robić. Łatwo zignorować sygnały świadczące o tym, że młodzi ludzie są krzywdzeni z tego powodu, ponieważ są to silnie utrwalone mechanizmy.
Z nami sprawdzisz, czy i w jakim stopniu Twoja klasa jest bezpieczna i wolna od tych mechanizmów. Dowiesz się, jak możesz zadbać o to, by nie wpływały na to, kim są i jak czują się uczennice i uczniowie.
Odpowiadamy na tę kwestię poprzez:
bezpośrednie działania edukacyjne,
oraz wypracowanie narzędzi, materiałów i metod pracy, które podnoszą świadomość znaczenia równości społecznej w kontekście lokalnym i globalnym oraz rozwijają umiejętności i postawy takie jak krytyczne myślenie, empatia i wspólne rozwiązywanie problemów.
Jedno z ćwiczeń tak się spodobało mojej klasie, że przekazałam je pozostałym wychowawcom na ich godziny wychowawcze. Wnioski, jakie można wyciągnąć po tym ćwiczeniu, to pozorna ignorancja młodzieży - wcale tak do końca nie jest. Dzisiejsza młodzież jest bardzo wrażliwa na problemy dzisiejszego świata i potrafi wczuć się w czyjąś sytuację czy rolę, starać się pomóc i szukać rozwiązań.
Największą wartością projektu był sam temat - nie był i nie jest oderwany od rzeczywistości, stanowi codzienność, jest ważny. Przydatne były gotowe i bardzo szczegółowe scenariusze zajęć, filmy na YouTube, reportaże, gotowe plakaty do wydruku, załączniki do zajęć.
Najbardziej przydatne w mojej codziennej pracy były: możliwość poznania różnych metod i form pracy z uczniami, możliwość rozmów z mentorem i innymi uczestnikami, zdobywanie ich doświadczeń i dzielenie się swoim.
Dzięki proponowanym ćwiczeniom na nowo odkryłam moich Uczniów.
3. Zapisy
By zapisać się do projektu, kliknij przycisk i wypełnij formularz.
Podziel się informacją o projekcie ze znajomymi nauczycielami i nauczycielkami.
4. Harmonogram 2025/2026
PAŹDZIERNIK - MARZEC
kurs internetowy
spotkania z mentorami
działania z młodzieżą na podstawie scenariuszy z kursu
dla chętnych: otwarte webinaria i tematyczne i warsztaty pogłębiające online
LISTOPAD - MAJ
dla chętnych: przygotowanie klasowego lub szkolnego działania społecznego z młodzieżą ze wsparciem mentorskim, np. na Tydzień Edukacji Globalnej czy Dzień Kobiet
CZERWIEC
możliwość pobrania zaświadczenia po ukończeniu kursu i wypełnieniu ankiety ewaluacyjnej.
Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli oraz inne osoby pracujące z klasami VII-VIII szkół podstawowych, a także uczące w szkołach ponadpodstawowych. Możesz zgłosić się indywidualnie lub z zespołem szkolnym.
Działanie dofinansowane przez Unię Europejską i współfinansowane ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
To będzie Twój rok!
Poznaj wszystkie bezpłatne programy CEO. Powieś plakat z naszą ofertą w pokoju nauczycielskim.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.