Zapisz się do projektu

Szkoła otwartości. Równe szanse

W ramach projektu rozwijamy świadomość tego, jakie znaczenie ma równość płci. Pomagamy o nią zadbać w przestrzeni szkoły i systemie edukacyjnym oraz wzmacniamy umiejętności i postawy takie jak krytyczne myślenie, empatia i wspólne rozwiązywanie problemów.

Projekt łączy działania, narzędzia i materiały z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej i globalnej. Kierujemy go do kadry pedagogicznej oraz uczniów i uczennic z całej Polski.

Zapraszamy zarówno nauczycieli i nauczycielki, które rozpoczynają pracę w obszarze tematycznym równości płci, jak i te osoby, które chciałyby pogłębić wiedzę w tym zakresie.

Co zyskasz?

1. Jak to działa

Bierzesz udział w kursie internetowym, który składa się z 5 modułów:

  • Wprowadzenie do edukacji antydyskryminacyjnej i włączającej

  • Dyskryminacja krzyżowa a równość płci w klasie i szkole

  • Globalne współzależności a równość płci – rola edukacji globalnej
  • Rozwijanie umiejętności i postaw – krytyczne myślenie, empatia, wspólne rozwiązywanie problemów

  • Inspiracje do działań projektowych z uczniami i uczennicami.

W ramach modułów poznajesz teorię i przeprowadzasz praktyczne działania z młodzieżą.
Na zakończenie każdego modułu oferujemy trwające po półtorej godziny konsultacje. Podczas konsultacji możesz dopytać o ciekawiące Cię szczegóły, otrzymać poradę, podzielić się swoimi doświadczeniami z pracy z młodzieżą i porozmawiać w gronie nauczycielskim.

2. Dlaczego warto

Płeć wciąż jest stosunkowo przezroczystą kategorią w systemie edukacji formalnej, choć związane z nią stereotypy mają wpływ na życie społeczności szkolnej. Uczniowie i uczennice mogą z ich powodu sądzić, że nie powinni czegoś czuć lub robić. Łatwo zignorować sygnały świadczące o tym, że młodzi ludzie są krzywdzeni z tego powodu, ponieważ są to silnie utrwalone mechanizmy.

Z nami sprawdzisz, czy i w jakim stopniu Twoja klasa jest bezpieczna i wolna od tych mechanizmów. Dowiesz się, jak możesz zadbać o to, by nie wpływały na to, kim są i jak czują się uczennice i uczniowie.

Odpowiadamy na tę kwestię poprzez:

  • bezpośrednie działania edukacyjne,

  • oraz wypracowanie narzędzi, materiałów i metod pracy, które podnoszą świadomość znaczenia równości społecznej w kontekście lokalnym i globalnym oraz rozwijają umiejętności i postawy takie jak krytyczne myślenie, empatia i wspólne rozwiązywanie problemów.

Udział w projekcie jest zgodny z priorytetami Ministerstwa Edukacji i Nauki na rok szkolny 2024/25 (sprawdź punkty: 2, 4  na stronie MEiN).

Jedno z ćwiczeń tak się spodobało mojej klasie, że przekazałam je pozostałym wychowawcom na ich godziny wychowawcze. Wnioski, jakie można wyciągnąć po tym ćwiczeniu, to pozorna ignorancja młodzieży - wcale tak do końca nie jest. Dzisiejsza młodzież jest bardzo wrażliwa na problemy dzisiejszego świata i potrafi wczuć się w czyjąś sytuację czy rolę, starać się pomóc i szukać rozwiązań.

Największą wartością projektu był sam temat - nie był i nie jest oderwany od rzeczywistości, stanowi codzienność, jest ważny. Przydatne były gotowe i bardzo szczegółowe scenariusze zajęć, filmy na YouTube, reportaże, gotowe plakaty do wydruku, załączniki do zajęć.

Najbardziej przydatne w mojej codziennej pracy były: możliwość poznania różnych metod i form pracy z uczniami, możliwość rozmów z mentorem i innymi uczestnikami, zdobywanie ich doświadczeń i dzielenie się swoim.

Dzięki proponowanym ćwiczeniom na nowo odkryłam moich Uczniów.

3. Zapisy

By zapisać się do projektu, kliknij przycisk i wypełnij formularz.

Podziel się informacją o projekcie ze znajomymi nauczycielami i nauczycielkami.

4. Harmonogram 2025/2026

  • PAŹDZIERNIK - MARZEC

    kurs internetowy

    spotkania z mentorami

    działania z młodzieżą na podstawie scenariuszy z kursu

    dla chętnych: otwarte webinaria i tematyczne i warsztaty pogłębiające online

  • LISTOPAD - MAJ

    dla chętnych: przygotowanie klasowego lub szkolnego działania społecznego z młodzieżą ze wsparciem mentorskim, np. na Tydzień Edukacji Globalnej czy Dzień Kobiet

  • CZERWIEC

    możliwość pobrania zaświadczenia po ukończeniu kursu i wypełnieniu ankiety ewaluacyjnej.

5. Regulamin

6. Najczęstsze pytania

Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli oraz inne osoby pracujące z klasami VII-VIII szkół podstawowych, a także uczące w szkołach ponadpodstawowych. Możesz zgłosić się indywidualnie lub z zespołem szkolnym.

Projekt rozpoczynamy po zebraniu grupy. Zgłoszenia przyjmujemy do końca października.

Pobranie zaświadczenia możliwe jest po ukończeniu kursu z działaniami w ramach poszczególnych modułów i wypełnieniu ankiety ewaluacyjnej.

6. Kontakt

Masz pytania?
Napisz do naszej koordynatorki

Ekspertka edukacyjna i koordynatorka projektu Zuzanna Krzysztofik

 

  • pomoże Ci zapisać się do projektu,
  • doradzi, jak z niego korzystać.

7. Partnerzy

Działanie dofinansowane przez Unię Europejską i współfinansowane ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.

To będzie Twój rok!

Poznaj wszystkie bezpłatne programy CEO. Powieś plakat z naszą ofertą w pokoju nauczycielskim.