Projektowi przyświeca przekonanie, że otwartość to nie cecha osobowości, lecz postawa, której można i warto uczyć (się) w szkole. Zapraszamy nauczycieli i nauczycielki chcących, byklasy były bardziej zintegrowane, otwarte na każdą osobę i by wszyscy czuli się w nich bezpiecznie.
Co zyskasz?
Poznasz model szkoły włączającej oparty na czterech filarach: widoczności, wzmacnianiu, włączaniu i współpracy.
Dowiesz się, jakie działania w każdym z tych obszarów mogą sprzyjać tworzeniu bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni dla wszystkich osób ze społeczności szkolnej.
Pokażemy Ci skuteczne metody budowy relacji z klasą i w klasie. Dzięki nim wzmocnisz poczucie bezpieczeństwa uczniów i uczennic, a także sprawisz, że będą bardziej otwarci i otwarte na inne osoby.
Rozwiniesz też w klasie wzajemne zaufanie, co pomoże zapobiegać trudnym sytuacjom, a w razie ich zaistnienia, ułatwi ich rozwiązanie.
Dowiesz się, jakimi mechanizmami rządzi się wykluczenie i dyskryminacja. Będzie Ci łatwiej rozpoznawać, na jakie, czasem niepozorne, sytuacje warto zwracać uwagę w klasie.
Poznasz różne metody reagowania na przejawy dyskryminacji. Dzięki temu zarówno Ty, jak i Twoi uczniowie i uczennice będziecie mogli wybrać strategię, która umożliwi Wam działanie adekwatne do sytuacji. Czasem wystarczą do tego proste gesty, słowa czy działania.
Dowiesz się, jak uczyć młodzież bezpiecznego i konstruktywnego reagowania w sytuacji, gdy będą świadkami przemocy i dyskryminacji lub jeśli sami będą jej doświadczać.
Na koniec otrzymasz inspirujący zestaw propozycji działań, które stworzą włączającą i otwartą na różnorodność społeczność klasową czy szkolną
Bierzesz udział w kursie internetowym ze wsparciem mentorskim. Kurs składa się z pięciu modułów:
Wprowadzenie do edukacji antydyskryminacyjnej
Kształtowanie kompetencji antydyskryminacyjnych w klasie
Rozpoznawanie sytuacji dyskryminacyjnych w klasie i szkole
Reagowanie na sytuacje dyskryminacyjne w klasie i szkole
Inspiracje do działań antydyskryminacyjnych w klasie i szkole
W ramach modułów poznajesz teorię i przeprowadzasz praktyczne działania z młodzieżą.
Na zakończenie każdego modułu odbywają się trwające półtorej godziny spotkania mentoringowe z ekspertką/ekspertem edukacji antydyskryminacyjnej. Podczas spotkań możesz dopytać o ciekawiące Cię szczegóły, otrzymać poradę, podzielić się swoimi doświadczeniami z pracy z młodzieżą i porozmawiać w gronie nauczycielskim.
2. Dlaczego warto
Edukacja antydyskryminacyjna w szkole wspiera poczucie bezpieczeństwa młodzieży (a tym samym gotowość do rozwoju i uczenia się). Zmniejsza tolerancję wobec przemocy rówieśniczej czy przejawów dyskryminacji. Jest też ważną częścią działań na rzecz równego dostępu do edukacji.
W projekcie omawiamy kompetencje kluczowe dla edukacji antydyskryminacyjnej. Przyglądamy się poszczególnym etapom przeciwdziałania dyskryminacji. Wskazujemy, co jest pomocne, by uczyć się zapobiegać, rozpoznawać i reagować na dyskryminujące sytuacje.
Proponujemy też szereg praktycznych działań, które można zrealizować w klasie lub szkole. Podpowiadamy, z jakich materiałów edukacyjnych skorzystać, by wprowadzać elementy edukacji antydyskryminacyjnej w trakcie zajęć szkolnych.
Możliwość pogłębienia wiedzy na temat pracy z uczniami pochodzącymi z różnych środowisk kulturowych oraz lepsze zrozumienie sytuacji osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa. Dzięki udziałowi w kursie zyskałam nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także praktyczne narzędzia, które od razu mogłam sprawdzić w codziennej pracy.
Najcenniejsze dla mnie były spotkania z naszym mentorem i grupą wspaniałych pracowników szkół z całej Polski, z którymi miałam okazję wymienić doświadczenia, a także poznać inny punkt widzenia na sprawy, które mogą przytłoczyć i zniechęcić do pracy z dziećmi i młodzieżą.
Rozmowy, które prowadziliśmy były bezcenne. Otrzymałam wiele cennych rad i wsparcie. Zasób wiedzy i materiałów, które otrzymałam w programie jest niesamowicie bogaty.
Niezwykle cenne były wskazówki udzielane zarówno przez mentora jak i specjalistów w trakcie webinariów. Pozwoliły one na dokładniejsze przyjrzenie się i zmodyfikowanie niektórych form i metod pracy z grupą.
Także materiały dodatkowe (ćwiczenia, filmy), które pozwoliły poprowadzić lekcje w odmienny sposób i zaangażować młodzież do dyskusji.
3. Zapisy
Jeśli chcesz wziąć udział w projekcie, wypełnij formularz. Jeśli zgłaszasz się w parze z koleżanką lub kolegą z tej samej szkoły, każda osoba rejestruje się indywidualnie.
Podziel się informacją o projekcie ze znajomymi nauczycielami i nauczycielkami.
4. Harmonogram 2025/2026
PAŹDZIERNIK - CZERWIEC
kurs internetowy
działania z młodzieżą na podstawie scenariuszy z kursu
spotkania z mentorami
KWIECIEŃ - CZERWIEC
przygotowanie klasowego lub szkolnego działania społecznego z młodzieżą np. na Światowy Dzień Różnorodności Kulturowej – na podstawie kursu i ze wsparciem mentorskim
CZERWIEC
możliwość pobrania zaświadczenia po ukończeniu kursu i wypełnieniu ankiety ewaluacyjnej.
Zapraszamy nauczycielki, psychologów, pedagogów, bibliotekarki i inne osoby pracujące z klasami IV-VIII szkół podstawowych, a także w szkołach ponadpodstawowych. Możesz zgłosić się indywidualnie lub z zespołem szkolnym.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.