Gala Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”

Aktualność

Finał Nagrody odbył się 5 listopada w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Po raz szesnasty wyróżniliśmy dziesięcioro nauczycieli, którzy swoją postawą i działaniami w społeczności szkolnej oraz lokalnej inspirują do dialogu i solidarności z innymi.

Laureatem tej edycji został Jakub Tylman pracujący m.in. w szkole podstawowej w Śremie.    

Uroczystość poprowadziły Alicja Pacewicz i Katarzyna Grubek. Ogłoszenie wyników poprzedziła panelowa rozmowa, dzięki której mieliśmy okazję usłyszeć głos  wszystkich nominowanych. W spotkaniu wzięli udział także poprzedni laureaci i laureatki. Ostatnim akcentem wydarzenia był spektakl muzyczny „Irena” w reżyserii Briana Kite, poświęcony Irenie Sendlerowej i przygotowany przez partnera wydarzenia – Teatr Muzyczny w Poznaniu.              

„«Uczniowie są nieprzeciętni, to szkoła wymaga remontu» – te słowa Jakuba Tylmana mają wagę o tyle, o ile udaje się je wprowadzić w życie. W każdym dziecku ukryty jest geniusz, jakaś jemu tylko właściwa zdolność i niepowtarzalność, potrzebuje tylko mądrego akuszera, jakim może być wychowawca, który «nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje…» Autor tych słów, Janusz Korczak, nie miałby łatwego życia w trybach obowiązującego dzisiaj systemu edukacji, ale ma za to swoich wiernych uczniów, do których niewątpliwie należy nasz Laureat”.

Jakub Tylman laureatem 16. edycji Nagrody

Jakub Tylman na co dzień uczy plastyki, techniki i muzyki w SP im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie, w województwie wielkopolskim. Twierdzi, że chce pokolorować polską szkołę. Zrobił to też dosłownie. Wspólnie z uczennicami i uczniami, których zaangażował do stworzenia murali na ścianach i drzwiach. Dzięki jego inicjatywie działa kino ART, czyli kameralne miejsce do pracy twórczej z uczniami.  Tuż po wybuchu wojny w Ukrainie rozpoczął organizowanie oddziałów przygotowawczych dla dzieci uchodźczych. Dziś pracuje w placówce, w której prawie połowa uczennic i uczniów pochodzi z Ukrainy. Na potrzeby zajęć z nimi zdobył kwalifikacje nauczyciela języka polskiego jako obcego. Jest także arteterapeutą oraz pedagogiem przedszkolnym, a także autorem książek dla dzieci i nauczycieli. Swoimi pomysłami zaraża grono pedagogiczne, uczniów oraz społeczność lokalną.   

Tradycją Nagrody jest laudacja o laureacie lub laureatce. Przygotował ją i wygłosił Przewodniczący kapituły Krzysztof Czyżewski. 

Inne aktualności

Aktualności

02/05/2024
Webinarium: Jak rozpoznawać i reagować na dyskryminację w klasie?
13 maja g. 17:00-18.30 Dyskryminacja to nierówne i niesprawiedliwe traktowanie osób ze względu na ich tożsamość (czasem tylko przypisywaną). Podczas webinaru dowiesz się: jakie są formy, przyczyny i skutki dyskryminacji; jakie...
czytaj więcej»
02/05/2024
Webinarium: Inspiracje do działań społecznych w szkole
7 maja g. 18:00-19.30 Końcówka roku szkolnego to dobry czas na praktyczne podsumowanie i wykorzystanie zdobytej wiedzy. Przy okazji, przez zaangażowanie uczniów i uczennic w działania projektowe, na rzecz społeczności...
czytaj więcej»
08/04/2024
Laboratorium wiedzy i dobrych praktyk w Nowej Hucie
Wzajemna wymiana Raz w roku spotykamy się w gronie nauczycielskim, żeby podzielić się doświadczeniami, tworzyć nowe rozwiązania edukacyjne oraz testować narzędzia pracy z grupą uczniowską opracowane przez zespół Centrum Edukacji...
czytaj więcej»
07/02/2024
Webinar: Jak reagować na przemoc w klasie?
Sytuacje przemocowe między uczniami należą do najtrudniejszych, z jakim mierzą się w szkole nauczyciele i nauczycielki. Jak wtedy reagować? Każda taka sytuacja jest inna, nie ma więc jednego uniwersalnego narzędzia....
czytaj więcej»
22/01/2024
Konflikt w grupie – skorzystaj z naszych materiałów
Klasa, z którą pracujesz to społeczność pełna  indywidualności. Naturalną dynamiką grupy jest, że pojawią się w niej napięcia i nieporozumienia. Wiedza o procesach grupy pozwala na skuteczną profilaktykę i interwencję...
czytaj więcej»
08/01/2024
Webinarium „Metoda Wspólnej Sprawy – odpowiedź na nękanie i konflikty w klasie”
Metoda pracy z konfliktem Metoda Wspólnej Sprawy to podejście, które skupia się na przywracaniu komunikacji pomiędzy stronami, które zerwały więzi, naprawie szkód, a także pojednaniu stron zaangażowanych w konflikt w...
czytaj więcej»

Zobacz inne obszary naszych działań