Wytyczne dla szkoły włączającej

Szczególnie polecane

Informacje o materiale

Data dodania: 10.09.2021

Opis materiału

1. Akcja informacyjna przeprowadzona przez uczniów i uczennice

XXXV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. B Prusa w Warszawie

Zagadnienia: gospodarka obiegu zamkniętego, recykling

Uczniowie i uczennice przeprowadzili kilkuczęściową kampanię informacyjną na temat Gozpodarki Obiegu Zamkniętego, czyli idei zgodnie z którą przedmioty wykorzystywane są wiele razy, lub poddawane recyclingowi. Swój projekt nazwali „GOZpodarne wyzwanie”, a celem było krzewienie idei przedłużania życia przedmiotom – dzielenia się nimi, wymieniania i wykorzystywania ponownie surowców, z których są wykonane. Działania które podjęli to m.in. warsztaty dla kolegów i koleżanek, rozwieszenie plakatów, rozdanie ulotek, szkolna wymianka w formie pchlego targu i konkurs. Więcej o akcji tutaj.

Realizacja akcji informacyjnej została zaplanowana przez młodzież i nauczycielkę w taki sposób, że uczniowie i uczennice na każdym etapie projektu czuli za niego odpowiedzialność. Byli zaangażowani i mieli poczucie sprawstwa. Wspólnie z nauczycielką poszukiwali najlepszych rozwiązań przy pełnej świadomości celu, jaki chcieli razem zrealizować. Pracując w taki sposób spełnili kryterium dobrego projektu nr 7.

Grupa projektowa przyczyniał się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozowoju ONZ.

2. Ekozespół. Jakość powietrza a stan naszego zdrowia

Gimnazjum w Borkowie Kościelnym

Zagadnienia: niska emisja, ochrona czystości powietrza, zdrowie ludzkie

Grupa z Borkowa Kościelnego przed rozpoczęciem działań skupiła się na zintegrowaniu w ramach dość dużego zespołu projektowego. Przedyskutowali, jakimi metodami chcą pracować, jak będą się spotykać, jak rozliczać z podjętych zadań. Nauczycielka opiekująca się grupą prowadziła ten proces, ale wszystkie decyzje podejmowała grupa większością głosów. Grupa zdecydowała, że zbada, co mieszkańcy wiedzą o relacji pomiędzy stanem powietrza a zdrowiem. Rozmowy pokazały, że mieszkańcy nie tylko nie byli świadomi ścisłej zależności, lecz również nie interesował ich temat czystości powietrza. W takiej sytuacji grupa podjęła próbę zorganizowania Kolorowego Tygodnia Ekologii, podczas którego zaproponowali krótkie warsztaty z tematyki niskiej emisji. To, że działali w dużym, zgranym gronie, pomogło im w przygotowaniach do dużego wydarzenia i w kontaktowaniu się z rozmaitymi sojusznikami m.in. trenerów z Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej.

Kolejne działania grupy projektowej krok po kroku prowadziły do skutecznej realizacji celu, który wyznaczyła na początku projektu. Nieoceniony okazał się etap diagnozy potrzeb lokalnej społeczności, w oparciu o który przygotowali akcję informacyjną i warsztaty poświęcone przyczynom i skutkom niskiej emisji. Pracując w taki sposób spełnili kryterium dobrego projektu nr 6.

Grupa projektowa przyczyniał się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozowoju ONZ.

3. "Wiem, co jem i ratuję klimat" - jak dieta wpływa na zmianę klimatu

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niepełnosprawnych Ruchowo w Busku-Zdroju

Zagadnienia: zmiana klimatu, zdrowe odżywianie

Zespół z Buska-Zdroju rozpoczał swoje działania od przeprowadzenia ankiety wśród społeczności szkolnej i rodzin uczniów i uczennic. Temat projektu został wybrany po przeanalizowaniu jej wyników. Grupa podzieliła pracę na poszczególne grupy i działała na podstawie przygotowanego planu działań. Młodzież zebrała informacje na temat wpływu produkcji żywności, sposobu odżywiania się ludzi i marnowania żywności na zmianę klimatu, a następnie przeprowadziła kampanię informacyjną, skupiającą się przede wszystkim na promowaniu lokalnej żywności i diety wegetariańskiej. Przy realizacji projektu Zespół nawiązał do Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania, co pokazało, że zdrowa dieta bazująca na lokalnych produktach jest wyzwaniem międzynarodowym. Zorganizowano również wspólne gotowanie.

Przeprowadzając ankietę młodzież realizująca projekt mogła rozpoznać, które wyzwanie globalne jest najbliższe szkolnej społeczności i nadać mu lokalny kontekst. Grupa dokładnie zbadała temat współzależności globalnych w sektorze żywnościowym i wskazała, że współzależności te dotyczą wszystkich członków i członkiń szkoły, gdyż wszyscy decydując o swojej diecie wpływają na międzynarodową sytuację na rynku produktami spożywczymi i, w konsekwencji, na życie innych osób. Pracując w taki sposób spełnili kryterium dobrego projektu nr 1.

Grupa projektowa przyczyniał się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Konflikt w radzie pedagogicznej. Co robić?

Konflikty to naturalny element pracy zespołowej i może być motorem rozwoju oraz korzystnych zmian.
Zobacz
Artykuł

Moja droga do uczenia bez ocen cyfrowych

Dobra praktyka nauczycielska do pracy bez ocen cyfrowych. Zawiera ankietę samooceny dla uczniów do pobrania.
Zobacz
Publikacja

Słowniczek oceniania kształtującego

Poznaj Słowniczek oceniania kształtującego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Szkolne dotleniacze

Wspólnie stwórzcie szkolny dotleniacz, czyli zielone miejsce na terenie waszej szkoły.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Natura w otworku

Efektem waszego projektu młodzieżowego będzie m.in.: plener fotograficzny z wykorzystaniem aparatów otworkowych.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY