Przekaż 1.5% podatku

Wytyczne dla szkoły włączającej

Szczególnie polecane

Informacje o materiale

Data dodania: 10.09.2021

Opis materiału

1. Akcja informacyjna przeprowadzona przez uczniów i uczennice

XXXV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. B Prusa w Warszawie

Zagadnienia: gospodarka obiegu zamkniętego, recykling

Uczniowie i uczennice przeprowadzili kilkuczęściową kampanię informacyjną na temat Gozpodarki Obiegu Zamkniętego, czyli idei zgodnie z którą przedmioty wykorzystywane są wiele razy, lub poddawane recyclingowi. Swój projekt nazwali „GOZpodarne wyzwanie”, a celem było krzewienie idei przedłużania życia przedmiotom – dzielenia się nimi, wymieniania i wykorzystywania ponownie surowców, z których są wykonane. Działania które podjęli to m.in. warsztaty dla kolegów i koleżanek, rozwieszenie plakatów, rozdanie ulotek, szkolna wymianka w formie pchlego targu i konkurs. Więcej o akcji tutaj.

Realizacja akcji informacyjnej została zaplanowana przez młodzież i nauczycielkę w taki sposób, że uczniowie i uczennice na każdym etapie projektu czuli za niego odpowiedzialność. Byli zaangażowani i mieli poczucie sprawstwa. Wspólnie z nauczycielką poszukiwali najlepszych rozwiązań przy pełnej świadomości celu, jaki chcieli razem zrealizować. Pracując w taki sposób spełnili kryterium dobrego projektu nr 7.

Grupa projektowa przyczyniał się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozowoju ONZ.

2. Ekozespół. Jakość powietrza a stan naszego zdrowia

Gimnazjum w Borkowie Kościelnym

Zagadnienia: niska emisja, ochrona czystości powietrza, zdrowie ludzkie

Grupa z Borkowa Kościelnego przed rozpoczęciem działań skupiła się na zintegrowaniu w ramach dość dużego zespołu projektowego. Przedyskutowali, jakimi metodami chcą pracować, jak będą się spotykać, jak rozliczać z podjętych zadań. Nauczycielka opiekująca się grupą prowadziła ten proces, ale wszystkie decyzje podejmowała grupa większością głosów. Grupa zdecydowała, że zbada, co mieszkańcy wiedzą o relacji pomiędzy stanem powietrza a zdrowiem. Rozmowy pokazały, że mieszkańcy nie tylko nie byli świadomi ścisłej zależności, lecz również nie interesował ich temat czystości powietrza. W takiej sytuacji grupa podjęła próbę zorganizowania Kolorowego Tygodnia Ekologii, podczas którego zaproponowali krótkie warsztaty z tematyki niskiej emisji. To, że działali w dużym, zgranym gronie, pomogło im w przygotowaniach do dużego wydarzenia i w kontaktowaniu się z rozmaitymi sojusznikami m.in. trenerów z Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej.

Kolejne działania grupy projektowej krok po kroku prowadziły do skutecznej realizacji celu, który wyznaczyła na początku projektu. Nieoceniony okazał się etap diagnozy potrzeb lokalnej społeczności, w oparciu o który przygotowali akcję informacyjną i warsztaty poświęcone przyczynom i skutkom niskiej emisji. Pracując w taki sposób spełnili kryterium dobrego projektu nr 6.

Grupa projektowa przyczyniał się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozowoju ONZ.

3. "Wiem, co jem i ratuję klimat" - jak dieta wpływa na zmianę klimatu

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niepełnosprawnych Ruchowo w Busku-Zdroju

Zagadnienia: zmiana klimatu, zdrowe odżywianie

Zespół z Buska-Zdroju rozpoczał swoje działania od przeprowadzenia ankiety wśród społeczności szkolnej i rodzin uczniów i uczennic. Temat projektu został wybrany po przeanalizowaniu jej wyników. Grupa podzieliła pracę na poszczególne grupy i działała na podstawie przygotowanego planu działań. Młodzież zebrała informacje na temat wpływu produkcji żywności, sposobu odżywiania się ludzi i marnowania żywności na zmianę klimatu, a następnie przeprowadziła kampanię informacyjną, skupiającą się przede wszystkim na promowaniu lokalnej żywności i diety wegetariańskiej. Przy realizacji projektu Zespół nawiązał do Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania, co pokazało, że zdrowa dieta bazująca na lokalnych produktach jest wyzwaniem międzynarodowym. Zorganizowano również wspólne gotowanie.

Przeprowadzając ankietę młodzież realizująca projekt mogła rozpoznać, które wyzwanie globalne jest najbliższe szkolnej społeczności i nadać mu lokalny kontekst. Grupa dokładnie zbadała temat współzależności globalnych w sektorze żywnościowym i wskazała, że współzależności te dotyczą wszystkich członków i członkiń szkoły, gdyż wszyscy decydując o swojej diecie wpływają na międzynarodową sytuację na rynku produktami spożywczymi i, w konsekwencji, na życie innych osób. Pracując w taki sposób spełnili kryterium dobrego projektu nr 1.

Grupa projektowa przyczyniał się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Wpływ TikToka na Młodych

Webinarium o aplikacji TikTok, jego fenomenie, specyfice, o kwestii bezpieczeństwa, algorytmach i trendach.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w...

Webinarium przybliża jak rozwijać w sobie, w dzieciach i młodzieży umiejętności, które pomogą świadomie użytkować aplikacje i
Zobacz
Publikacja

Dlaczego czas przestać mówić o umiejętnościach XXI wieku?

Istnieje wiele rodzajów umiejętności, których zdobycia oczekujemy od młodych ludzi. Niektóre przydadzą im się w szkole i
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

VII.3 Cyfrowa rzeczywistość generacji Z

Scenariusz lekcji do zagadnień VII.3 i VII.5 podstawy programowej przedmiotu HiT. Dotyczy wyzwań funkcjonowania w ramach cywilizacji
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

VII.5 Cyfrowa rzeczywistość generacji Z

Scenariusz lekcji do zagadnień VII.3 i VII.5 podstawy programowej przedmiotu HiT. Dotyczy wyzwań funkcjonowania w ramach cywilizacji
Zobacz
Film lub webinarium

Przedmiot sporu. Jak prowadzić klasową dyskusję na trudne...

Trudne tematy, to takie które budzą dużo emocji – także między uczniami. Warto więc zająć się nimi
Zobacz
Artykuł

Czterej sojusznicy sensu szkoły

Sojusznikami budowania poczucia sensu szkoły są: Pani Autonomia, Pani Wiara, Pan Zainteresowanie i grupa zwana Relacje.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

III.13 Betlejm – nieoczywistość miasta narodzenia

Scenariusz lekcji realizuje zagadnienie II.11 i III.13 podstawy programowej HiT; dotyczy konfliktu izraelsko - palestyńskiego.
Zobacz
Film lub webinarium

Webinarium Globalne wyzwanie, lokalne działanie

Zapraszamy do obejrzenia webinarium, podczas którego porozmawiamy o globalnych wyzwaniach środowiskowych i możliwościach lokalnych działań.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy „Bioróżnorodność warta zachodu”

Karta pracy pomoże w przeprowadzeniu obserwacji różnorodności biologicznej w okolicach waszej szkoły.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Zadra” – materiały edukacyjne do filmu

Pakiet materiałów edukacyjnych na zajęcia języka polskiego, godzinę wychowawczą oraz do realizacji projektu uczniowskiego.
Zobacz
Artykuł

Partycypacyjne przywództwo edukacyjne.

Potrzebujemy przywództwa, które zadba o proces, ale też będzie w stanie stworzyć warunki do odkrywania dobrych alternatyw
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY