etap edukacyjny: VII-VIII SP + SPP
Stereotypy, które są związane z płcią, mają wpływ na życie. Uczniowie i uczennice mogą z ich powodu myśleć, że nie powinni czegoś czuć lub robić. To silnie utrwalone mechanizmy, dlatego łatwo zignorować sygnały, które mówią o tym, że młodzi ludzie są krzywdzeni z powodu stereotypów.
W tej ścieżce sprawdzisz, czy i w jakim stopniu Twoja klasa jest od nich wolna i bezpieczna. Dowiesz się, jak możesz zadbać o to, by nie wpływały na to, kim są i jak czują się uczennice i uczniowie. Stworzysz razem z uczniami i uczennicami zbiór zasad, które odpowiadają na wyzwania związane z płcią. Jeśli zechcesz, zaangażujesz w działanie również całą szkołę.
>> Więcej o ścieżce “Dbam o równość płci”
etap edukacyjny: VII-VIII SP + SPP
Młodzież często się ze sobą ściera. To naturalny element rozwoju i dynamiki grupowej. Gdy to się dzieje, warto ją wspierać, np. zorganizować zajęcia o komunikacji, różnorodności społecznej czy budowaniu relacji.
W klasie może pojawić się jednak także wykluczenie, nierówne traktowanie czy przemoc. Takie procesy mogą się zaczynać od niewinnie brzmiących docinków, żartów czy niepozornych zachowań i… niestety mogą nie przejść same. Potrzebna jest Twoja reakcja!
W tej ścieżce dowiesz się, jak odróżnić “niewinne docinki” czy spory wynikłe z różnicy zdań od dyskryminacji, czyli nierównego traktowania np. ze względu na pochodzenie, narodowość czy wygląd. Będziesz mieć okazję do przećwiczenia ich rozpoznawania i reagowanie na nie. Poznasz też ciekawe sposoby na integrację różnorodnej klasy, także w sytuacji, kiedy są w niej osoby z innych krajów.
>> Więcej o ścieżce “Chronię przed dyskryminacją”