Stworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego jest obowiązkowe w każdej placówce edukacyjnej. Jednak z obserwacji współpracujących z nami nauczycieli wynika, że jest to często martwy dokument, zawierający ogólnikowe hasła, po który sięga się jedynie w przypadku kontroli z kuratorium.
Jak “ożywić” program wychowawczo-profilaktyczny? Drogą ku temu jest rzetelna diagnoza potrzeb. Na podstawie badania należy określić realne cele, kryteria sukcesu, które pozwolą stwierdzić, czy je osiągnęliśmy oraz konkretne działania, które należy podjąć, aby te cele osiągnąć. “Rzetelna” nie zawsze musi znaczyć “kompleksowa”. Można przyjąć jeden klucz badawczy na dany rok szkolny, np. zbadać sprawę relacji między poszczególnymi członkami i grupami szkolnej społeczności, poziom poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego lub wspólnie ustalić wartości, które chcemy rozwijać.
Słowo “wspólnie” jest tutaj kluczowe. Wierzymy głęboko, że niezależnie od sposobu pracy nad programem wychowawczo-profilaktycznym w danej szkole, warto objąć badaniem jak najszersze grono aktorów szkolnej sceny: nauczycielki i nauczycieli, uczennice i uczniów, rodziców i opiekunów, a jeśli to możliwe również pracowników administracji i obsługi. W wielu szkołach rada rodziców – zgodnie ze swoimi kompetencjami – uchwala program wychowawczo-profilaktyczny ułożony w całości przez wąską grupę nauczycieli. Czy rzeczywiście tak to powinno wyglądać?
Z pewnością sztuką jest takie wypośrodkowanie zapisów programu między stwierdzeniami ogólnymi a konkretem, aby z jednej strony każdy z nauczycieli wiedział, jakie konkretnie działania wychowawcze musi koniecznie zrealizować w swojej klasie, a z drugiej – miał poczucie autonomii i spory margines elastyczności.
Ważne jest również szukanie szczerych odpowiedzi na pytania typu:
Czy nowe działania, które chcemy podjąć, rzeczywiście służą celom, które przed sobą postawiliśmy? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Czy istnieją takie tradycyjne działania (np. obchody jakichś uroczystości), które podejmujemy w naszej szkole od lat i tak się do nich przyzwyczailiśmy, że nie zadajemy sobie już pytania o ich cel i sens? Jeśli tak, to czy możemy je wpisać w ustalone cele, modyfikując je w taki sposób, aby mocniej te cele wspierały?
Czy są takie działania, procedury, utrwalone nieformalnie sposoby postępowania, które nie służą naszym celom lub wręcz są z nimi sprzeczne? Jeśli tak, to jak możemy je wyeliminować i czym zastąpić?
W Centrum Edukacji Obywatelskiej proponujemy wsparcie w tworzeniu programu wychowawczo-profilaktycznego w oparciu o partycypacyjną diagnozę potrzeb w ramach programu “Wychowanie to podstawa”.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.