Najczęstsze pytania

Wiele odpowiedzi znajdziesz w regulaminie Nagrody. Zachęcamy do zapoznania się z nim, zwłaszcza jeśli chcesz wziąć udział w rekrutacji do Nagrody. Rozwinięcie tematów z dokumentu znajdziesz w przygotowanych poniżej pytania i odpowiedziach.

  1. Harmonogram Nagrody 
  2. Kto może ubiegać się o Nagrodę
  3. Zgłoszenia do Nagrody
  4. Jak właściwie wypełnić aplikację zgłoszeniową
  5. Ocena zgłoszeń i ogłoszenie wyników
  6. Kontakt z koordynatorką Nagrody

maj-sierpień

Zgłoszenia w edycji 2025 trwają od 12 maja do 18 sierpnia. 

maj-wrzesień

Osoby zgłoszone lub zgłaszające się muszę uzupełnić zgłoszenie o formularz kandydatów w terminie do 7 września

październik

W drugiej połowie października kapituła nominuje około 10 osób, finalistek i finalistów edycji. 

listopad

Uroczyste ogłoszenie laureata lub laureatki Nagrody odbędzie się 22 listopada podczas gali w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie.  

Jakie działania powinien podejmować kandydat i kandydatka do Nagrody?

Działania kandydatów mogą być związane z następującymi obszarami:

  • działania dotyczące przeciwdziałania nierównemu traktowaniu ze względu na pochodzenie, wyznanie, status materialny, płeć, stopień sprawności fizycznej czy intelektualnej, wiek, orientację seksualną i in.
  • wspierające grupy mniejszościowe (w tym także osoby z doświadczeniem uchodźczym);
  • działania związane z różnorodnością kulturowo-społeczną, dialogiem międzykulturowym oraz edukacją wielokulturową;
  • działania na rzecz praw człowieka, odpowiedzialności i sprawiedliwości społecznej wymiarze lokalnym i globalnym;
  • działania, które służą budowaniu postawy empatii, dialogu, pogłębieniu refleksji uczennic i uczniów nad rzeczywistością i sprawczego działania. 
  • edukacją o Holokauście oraz przywracaniem lokalnej pamięci o dziedzictwie żydowskim;
  • inne działania, które można interpretować jako „naprawianie świata”.

Uczę w szkole prywatnej. Czy mogę zgłosić się do konkursu?

Tak, przyjmujemy zarówno kandydatury nauczycieli ze szkół publicznych, jak i społecznych oraz prywatnych.

Jestem emerytowanym nauczycielem/nauczycielką. Czy mogę zgłosić się do Nagrody?

Niestety nie. Przyjmujemy wyłącznie kandydatury nauczycieli, którzy są czynni zawodowo.

Nie pracuję w szkole, ale zajmuję się pracą z dziećmi i młodzieżą. Czy mogę ubiegać się o nagrodę?

Nagroda przeznaczona jest dla nauczycieli i wychowawców. To ostatnie pojęcie rozumiemy dość szeroko, tzn. obejmuje ono nie tylko osoby zatrudnione jako nauczyciele przedszkolni i szkolni, ale także psychologów i pedagogów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, bibliotekarzy pracujących w sposób ciągły z dziećmi i młodzieżą itp.

Brałem/-am już udział w konkursie w ubiegłych edycjach, ale nie otrzymałem/-am Nagrody. Czy mogę starać się o nią ponownie?

Tak, o Nagrodę można starać się wielokrotnie. Osoby wyróżnione i nominowane mogą ubiegać się o Nagrodę w kolejnych edycjach konkursu. Do konkursu nie mogą zgłaszać się tylko laureaci Nagrody z lat ubiegłych.

Nie zajmuję się tematyką Holocaustu ani kulturą żydowską. Czy ta Nagroda jest dla mnie?

Tak. Nagroda przyznawana jest „za naprawianie świata”, dlatego mogą ją otrzymać osoby działające w różnych obszarach: równości, dialogu międzykulturowego, sprawiedliwości społecznej, szacunku dla inności.

Do kiedy należy uzupełnić formularz kandydatów?

Do daty podanej jako końcowy termin składania dokumentów w danej edycji.

Polecamy jednak dokończenie zgłoszenia wcześniej, ponieważ trzeba zebrać skany dokumentów oraz opisać swoje działania.

Kto może mnie zgłosić do konkursu?

Szkoła, inna instytucja lub organizacja, także uczniowie i osoba prywatna. Nauczyciele mogą również zgłaszać się z własnej inicjatywy, zachęcamy do tego.

Kandydowałem/-am do Nagrody w ubiegłych latach. Czy muszę ponownie wysyłać zgłoszenie?

Tak, w każdej edycji należy zarejestrować swoją kandydaturę i przysłać uzupełniony formularz.

Czy mogę złożyć dokumenty w formie papierowej?

Nie, dokumenty kandydatów przyjmujemy wyłącznie przez formularz internetowy. 

Z czego składa się prawidłowo wypełnione zgłoszenie?

Zgłoszenie ma dwa etapy. Pierwszy ma charakter rejestracji kandydata lub kandydatki i przechodzą przez niego wszyscy zgłaszający kogoś lub siebie.

W zgłoszeniu trzeba podać dane kandydata lub kandydatki wraz z krótkim uzasadnieniem, dlaczego typuje się tę właśnie osobę. Do zgłoszonych w ten sposób kandydatów, prześlemy mejl z prośbą o dokończenie zgłoszenia.

Drugi etap dotyczy wyłącznie osób, które zdecydują się wziąć udział w konkursie.

Formularz kandydatów i kandydatek wymaga:

  • odpowiedzi na pytania otwarte dotyczące podejmowanych działań oraz przesłania osobistych refleksji na temat własnej pracy wychowawczej;

  • dołączenia dwóch rekomendacji. Jedna z nich musi pochodzić od młodych osób, do których kierujesz swoje działania.

Można również dołączyć max. trzy załączniki dokumentujące działalność kandydata/kandydatki.

Prosimy również o załączenie fotografii, którą możemy wykorzystać w przypadku nominowania, w ramach komunikacji w mediach o finalistkach i finalistach Nagrody. 

Czy jest jakiś limit znaków formularza aplikacyjnego?

Tak, limity podane są w polach formularza. Prosimy o ich przestrzeganie.

Ile rekomendacji załącza się do zgłoszenia?

Dwie. 

Czy mogą mnie zarekomendować uczniowie i uczennice?

Tak, jedna z rekomendacji musi pochodzić od uczniów lub innych osób, do których kierujesz swoje działania. 

Jak powinna wyglądać rekomendacja?

Forma rekomendacji nie jest ściśle określona w regulaminie, ale dokument lub filmik (w postaci linku) powinien pozwalać na określenie:

  • kto wystawia rekomendację,
  • komu jest wystawiana,
  • z jakiego powodu (uzasadnienie).

Dokument powinien być podpisany, a jeżeli jest wystawiony przez instytucję – również opieczętowany.

Jaką formę powinny przyjąć „osobiste refleksje” kandydatki lub kandydata?

Temat pisemnej wypowiedzi dotyczy pracy wychowawczej kandydatów i wartości najbardziej im bliskich.

Możesz opisać jedną sytuację, która pokazała Ci, że to co robisz, ma sens i jest potrzebne. Jak to, co robisz, zmienia świat na lepsze? Opowiedz nam, co zmieniła w Tobie praca w obszarze związanym z Nagrodą: czego jesteś bardziej świadomy/świadoma?

Temat wypowiedzi jest dowolny – wymienione pytania to jedynie wskazówki dotyczące tego, jakich informacji szukają członkowie i członkinie kapituły w refleksjach nauczycielek i nauczycieli. 

Refleksje laureatów i laureatów znajdziesz w zakładce społeczność Sendlerowców. 

Wypowiedź nie powinna przekraczać 3500 znaków ze spacjami. Prosimy zachować zasady formatowania: czcionka Times New Roman, wielkość 12, z interlinią 1,5 wiersza.

Co może być załącznikiem do formularza?

Skany dokumentów poświadczające działalność kandydata, jego kwalifikacje i zaangażowanie w obszarach, które opisuje w formularzu. Można załączać także zdjęcia oraz inne dokumenty, wycinki prasowe lub zrzuty ekranów.

Dozwolone formaty plików to doc/docx/pdf/jpg/gif. Rozmiar każdego z plików nie może przekroczyć 10 MB.

Kto wybiera laureatkę lub laureata Nagrody?

Laureatów Nagrody wybierają członkowie kapituły – więcej informacji w zakładce Kapituła.

Co ocenia kapituła?

Kapituła bierze pod uwagę przede wszystkim konkretne działania podejmowane przez kandydatów (akcje, projekty, wydarzenia, kampanie), związane z edukacją na rzecz otwartości i praw człowieka, edukacją antydyskryminacyjną, między- i wielokulturową, edukacją globalną, edukacją na rzecz sprawczego i oddolnego działania młodych osób oraz edukacją o Holokauście

Zwraca uwagę na to, na ile działania angażują nie tylko uczniów, ale także społeczność lokalną. Ważna jest wartość merytoryczna działań oraz ich forma (aktywna, twórcza, włączająca młodzież, społeczność lokalną), zaangażowanie lokalnych partnerów (instytucji, organizacji pozarządowych, partnerów), wykraczanie poza program szkolny i poza szkolne mury.

Wartością jest również angażowanie w działania na partnerskich zasadach osób i grup, których dotyczą projekty (zwłaszcza w przypadku tzw. grup mniejszościowych).

Ponadto kapituła zwraca uwagę na publikacje kandydata i jego udział w szkoleniach, konferencjach i warsztatach związanych z edukacją na rzecz praw człowieka, otwartości, dialogu itp.

Co oznaczają sformułowania „osoby nominowane”, „osoby wyróżnione” i „osoba nagrodzona” w kontekście Nagrody?

Na posiedzeniu kapituła wybiera ze wszystkich zgłoszeń kilka (zazwyczaj 8-10) kandydatur, które uznaje za najbliższe duchowi Nagrody im. Ireny Sendlerowej.

To właśnie nauczycielki i nauczyciele nominowani do Nagrody. Następnie kapituła decyduje, kto z nich zostanie laureatem lub laureatką (osobą nagrodzoną) i otrzyma 15 tys. złotych.

Pozostali finaliści otrzymują wyróżnienia. Wraz z laureatami Nagrody współtworzą społeczność Sendlerowców. 

Kiedy ogłoszone zostanie nazwisko laureata lub laureatki?

Lista osób nominowanych do Nagrody opublikowana jest tuż po posiedzeniu kapituły. Natomiast nazwisko laureatki lub laureata poznamy dopiero w dniu ceremonii wręczenia Nagrody.

W przypadku dodatkowych pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z Agnieszką Redzisz:

agnieszka.redzisz@ceo.org.pl

Fot. Agata Wasilewska, Marta Bogdańska, Tomasz Kwiręg, Małgorzata Prusik. 

Zgłoszenia i harmonogram

Nagradzamy osoby, które podejmują ważne inicjatywy w szkole

Praca nauczyciela i nauczycielki niesie ze sobą wiele codziennych wyzwań i odpowiedzialności. Poprzez Nagrodę chcemy wyróżnić osoby, które mimo licznych wymagań stawianych nauczycielom, znajdują czas, aby na przykład:

  • prowadzić z uczennicami i uczniami projekty, które pomagają im zrozumieć i zaakceptować różnice między ludźmi oraz odmienne perspektywy społeczne związane np. ze statusem materialnym, wychowaniem w innej kulturze, niepełnosprawnością, tożsamością płciową,

  • tworzyć przestrzeń do swobodnej i bezpiecznej rozmowy na ważne dla uczniów i uczennic, często aktualne lub budzące emocje tematy,

  • wspierać osoby z doświadczeniem uchodźczym, niepełnosprawności,  doświadczające dyskryminacji,

  • podejmować tematykę kryzysu ekologicznego i jego konsekwencji społecznych,

  • inspirować uczniów i uczennice do podejmowania samodzielnych działań w duchu odpowiedzialności za zastaną rzeczywistość, 
  • zgłębiać historię lokalną, aby budować poczucie ciągłości i wspólnoty z jednej strony oraz możliwości wpływu z drugiej,

  • lub inicjować inne działania, które służą budowaniu postawy empatii, dialogu, pogłębieniu refleksji uczennic i uczniów nad rzeczywistością i sprawczego działania. 

Zwracamy również szczególną uwagę, aby  w projekty włączana była społeczność lokalna. 

Nagroda „Za naprawianie świata” nawiązuje do swojej patronki – Ireny Sendler – i jej postawy szacunku dla każdego człowieka oraz budowania więzi między ludźmi. Szczególne miejsce ma tu również pamięć o tych, którym pomagała sama Irena Sendler – społeczności żydowskiej  oraz tematyka Zagłady.

Osoby nominowane w 17. edycji Nagrody podczas spotkania w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie.  Fot. Agata Wasilewska 

Harmonogram 2025

Jak zgłosić kandydaturę do Nagrody

  • Kandydatki i kandydatów w konkursie mogą zgłaszać osoby trzecie, instytucje i organizacje. Nauczycielki i nauczyciele mogą też zgłosić samych siebie.

  • W zgłoszeniu wystarczy podać dane kontaktowe wybranej osoby i kilkuzdaniowe uzasadnienie.

  • Osoby w ten sposób zarejestrowane, otrzymają od nas informację o zgłoszeniu i zachętę do uzupełnienia formularza kandydatów, który otrzyma kapituła Nagrody.

Co zawiera formularz kandydatów?

Osoby, które zgłosiły siebie lub zostały zgłoszone przez innych, otrzymają od nas informacje o zgłoszeniu wraz z linkiem do formularza.

Wysłanie uzupełnionego formularza jest jednoznaczne ze zgodą na wzięcie udziału w tegorocznej edycji. Formularz kandydatów w formie elektronicznego zgłoszenia zawiera:

  • DANE OSOBOWE

  • PYTANIA OTWARTE

    Poprosimy Cię o wybór i opis działań zrealizowanych w trakcie ostatnich trzech lat, sukcesów, którymi chcesz się podzielić i trudności, z jakimi się mierzysz.

    Zależy nam także na osobistych refleksjach na temat własnej pracy wychowawczej.

  • ZAŁĄCZNIKI

    2 Rekomendacje – jedna z nich musi pochodzić od Twoich uczniów i uczennic - może mieć postać filmiku nagranego telefonem,

    Dokumenty, które potwierdzają Twoje zaangażowanie w obszarze związanym z Nagrodą oraz prezentują przebieg i efekty tej działalności (możesz wgrać do 3 załączników, ale ich dostarczenie nie jest obowiązkowe).

  • REGULAMIN

    Zapoznaj się, zanim wyślesz formularz.

Wybór osób nominowanych

Ze wszystkich uzupełnionych zgłoszeń kapituła wybierze  dziesięcioro finalistów, a spośród nich laureata lub laureatkę.

Wszystkie osoby nominowane podajemy do publicznej wiadomości. Natomiast wiadomość, kto został laureatką lub laureatem ogłaszamy podczas uroczystej gali. 

Zwycięska osoba otrzyma nagrodę główną w wysokości 15 000 zł. Resztę osób nominowanych przez kapitułę uznajemy za wyróżnionych.

Anita Rucioch-Gołek - laureatka 18. edycji Nagrody. Fot. Tomasz Kwiręg

Nagroda im. Ireny Sendlerowej

„Za naprawianie świata”

Od 2006 roku nagradzamy nauczycielki i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także ośrodków dla młodzieży za pracę wychowawczą w duchu otwartości, szacunku dla innych i sprawczości młodych ludzi. To osoby, które rozumieją, że praca wychowawcza jest równie ważna, jak przekazywanie wiedzy.

Zachęcamy do zgłoszeń wszystkich nauczycieli, którzy i które niezależnie od stażu pracy i prowadzonych zajęć,  potrafią rozbudzać wrażliwość i empatię u swoich uczniów i uczennic, a także chęć do działań społecznych.

Każdego roku kapituła nominuje około dziesięcioro finalistów, a wśród nich laureatkę lub laureata. Nagroda główna wynosi 15 tys. złotych. 

Realizacja: Paweł Libera

Nagroda ma wartość nie tylko finansową

Traktujemy finalistów Nagrody jako naszych ekspertów. Chcemy Was wspierać w rozwoju zawodowym i korzystać z waszego doświadczenia i wiedzy. 

Zapraszamy Was do udziału w konferencjach, inicjatywach edukacyjnych, ale też do prowadzenia szkoleń dla innych nauczycieli. To jeden z elementów budowania środowiska Sendlerowców – dzięki nominacji możesz spotkać i poznać nauczycieli i nauczycielki z całej Polski działające z podobnym zaangażowaniem i mierzące się z podobnymi wyzwaniami.  

Misja Nagrody

Misją Nagrody jest, aby była dla nauczycieli i nauczycielek wzmocnieniem i wsparciem: potwierdzeniem, że to co robią jest ważne i potrzebne, przypomnieniem, że w swoich działaniach nie są sami.

Wiemy, że podejmowanie własnej inicjatywy nie zawsze jest łatwe – historie laureatów i laureatek Nagrody to w dużym stopniu historie ich zmagań z niechęcią lub obojętnością społeczności i lokalnych instytucji; to również historie przekraczania tych trudności przez upór w codziennej pracy oraz odwagę sprzeciwu.

Realizacja: Studio 3FILM.

Organizator

Konkurs prowadzi Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Laureatka z roku 2021 roku – Marta Florkiewicz-Borkowska – wraz z wyróżnionymi, Kapitułą Nagrody oraz prezesem Centrum Edukacji Obywatelskiej – Jędrzejem Witkowskim.

Fot. Tomasz Kwiręg

Partnerzy

Patronaty honorowe

Patroni medialni

Logotyp magazynu Głos nauczycielski