Chcąc wprowadzać praktyki w codziennej pracy z uczniami i uczennicami warto zwrócić uwagę na to jakie metody edukacyjne wybieramy, jak budujemy relacje w grupie, jakie tematy poruszamy na lekcjach, jak dbamy, by każdy miał szansę zabrać głos, jak i kogo motywujemy.
Taką praktyką może być np. korzystanie z różnych metod nauczania, podawanie różnorodnych przykładów i różnorodne prezentowanie materiałów, aby dotrzeć do uczniów i uczennic z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi lub tworzenie sytuacji, aby każda osoba miała możliwość wniesienia swojego pomysłu na zmiany w klasie, który będzie potraktowany poważnie i rozpatrzony przez grupę.
Myśląc o praktykach włączających w funkcjonowaniu szkoły przyglądamy się następującym kwestiom: czy w szkole obowiązują równościowe zasady pracy, kto i jak podejmuje decyzje ogólnoszkolne, kogo zaprasza się do konsultacji, kto jest w szkole widoczny, jakie głosy są słyszane, np. w trakcie wydarzeń ogólnoszkolny czy obchodzonych świąt. Szkoła włączająca to taka, która zapewnia otwartą przestrzeń na różnorodność oraz wspiera zarówno uczniów i uczennice, jak i nauczycieli i nauczycielki.
Jednym z działań w tym zakresie może być np. ogólnoszkolna diagnoza potrzeb i wspólne wraz z uczniami, kadrą szkolną i rodzicami konsultowanie programu profilaktyczno-wychowawczego.
Dla funkcjonowania szkoły włączającej wspierające może być otwarcie szkoły na otoczenie i korzystanie z różnorodności, która jest w lokalnej w społeczności. Może się to odbywać poprzez nawiązywanie współpracy z rodzicami, organizacjami, instytucjami, które działają w lokalnej społeczności, tak aby wykorzystywać ich potencjał i korzystać z ich wiedzy, doświadczeń i wspólnie tworzyć wydarzenia.
Pomysłem na takie aktywności może być otwarty piknik szkolny, na który zaproszeni są eksperci i ekspertki działający w obszarze różnorodności, w trakcie którego uczniowie i uczennice mogą zaprezentować swoje działania.